'Virtus' and 'species' in the Philosophy of Nature of Roger Bacon (c. 1220-1293)
'Vitus' y 'Species' en la Filosofía de la Naturaleza de Roger Bacon (c.1220-1293)

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Author
Kedar, Yael
Publisher
UCOPressDate
2021Subject
Multiplication of speciesEfficient causality
Natural place
Magnet
Active potentiality
Multiplicación de especies
Causalidad eficiente
Lugar natural
Imán
Potencialidad activa
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The paper examines Roger Bacon’s use of the concept of virtus in the Communia naturalium and De multiplication specierum. It focuses on the roles which virtus and species play as vehicles of causality in the inanimate realm. It analyses the distinct functions played by virtus in the motion of celestial spheres, the power of natural place, the attraction of iron to magnet, and the universal nature. The analysis concludes that virtus is an efficient power, a feature of the form, capable of causing local motion and instigating natural processes. Species is matter’s response to the stimulation made by virtus through which every natural action, to the exclusion of local motion, is made. Species is a nonefficient power, an ‘appetite’ internal to matter. It is an expression of matter’s inherent inclination to promote and perfect itself, the result of matter’s ‘active potentiality’. El artículo analiza el uso que Roger Bacon hace del concepto de virtus en los Communia naturalium y De multiplication specierum. Nos centramos en el papel que desempeñan la virtus y las especies como transmisores de la causalidad en el reino de lo inanimado. Se analizan las distintas funciones que desempeña la virtus en el movimiento de las esferas celestes, la fuerza del lugar natural, la atracción del hierro por el imán y la naturaleza universal. El análisis concluye que la virtus es un poder eficiente, una característica de la forma capaz de provocar el movimiento local y de instigar los procesos naturales. La especie es la respuesta de la materia a la estimulación realizada por la virtus a través de la cual se realiza toda acción natural, con exclusión del movimiento local. La especie es una potencia no eficiente, un “apetito” interno de la materia. Es una expresión de la inclinación inherente a la materia para promoverse y perfeccionarse, el resultado de la “potencialidad activa” de la materia.