Las pinturas murales de la capilla de las Ánimas de la iglesia de San Juan Bautista de Málaga y su correspondencia con una obra genovesa
The wall paintings of the chapel of the souls in the church of Saint John Baptist of Málaga and its correspondence with those of the chapel of the Tobia Pallavicino palace in Genoa

View/ Open
Author
Lara Garcés, Alfredo
Publisher
UCOPressDate
2021Subject
Pintura muralCapilla de las Ánimas
Barroco
Siglo XVIII
Málaga
Génova
Mural painting
Chapel of Souls
Baroque
18th century
Genoa
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
Aún ocultas y a la espera de su pertinente restauración, las pinturas murales halladas en las paredes del camarín de la capilla de las Ánimas de la iglesia de San Juan Bautista de la ciudad de Málaga, conforman uno de los escasos ejemplos conservados en la urbe de ornamentación pictórica de carácter ilusionista en el interior de un templo. Pese a su estado actual, las catas realizadas han permitido descifrar someramente su composición a modo de pórtico abierto a un paisaje natural en el que emergen algunos edificios históricos. El estudio comparativo de estos elementos con la semejante decoración de la capilla genovesa del palacio Tobia Pallavicino supone la apertura de nuevas vías de investigación en torno al origen de las pinturas malagueñas y su correspondencia con las del monumento ligur. The mural paintings found on the Souls chapel alcove walls in the San Juan Bautista church in Malaga, which are still hidden and awaiting their relevant restoration, represent one of the few conserved examples from illusionism painted decorations inside a temple in the city. Despite its current state, the trials trenchings carried out have allowed a superficially decoding of its composition like an open portico to a natural landscape in which are emerging some historic buildings. The comparative study of these decorative elements with the similar ones from the genoese chapel inside Tobia Pallavicino palace, means the opening of new research approaches around the origin of Malaga’s painting decorations and their correlation with the ligurian monument.