Contextual control over compound stimuli: an application to the teaching of numbers
Author
Alós Cívico, Francisco
Maldonado Herves, Miguel Ángel
Márquez, Raúl
Publisher
Sociedad para el Avance del Estudio Científico del ComportamientoDate
2019Subject
Contextual controlConditional discriminations
Compound stimuli
Numbers
Control contextual
Discriminaciones condicionales
Estímulos compuestos
Números
METS:
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The purpose of this research was to teach the discrimination between “equal” and “different” for the
quantities and written form of various numbers. In the procedure used, a contextual control for
conditional discriminations that included compound stimuli was presented. A five year old girl learnt that
the choice of one of four stimuli (number one, number two, quantity one, quantity two) depended on the
presentation of a contextual stimulus (equal or different) and a conditional stimulus composed of two
words (one-quantity, one-number, two-quantity, two-number). Once the eight possible combinations of
stimuli were learnt, the contextual stimuli were presented for two new numbers. The results showed the
transference of learning without deliberate teaching for two new numbers which included compound
stimuli. El propósito de esta investigación fue enseñar la discriminación entre “igual” y “diferente” para las cantidades y la forma escrita de varios números. En el procedimiento, se utilizó un control contextual mediante discriminaciones condicionales que incluían estímulos compuestos. Una niña de cinco años aprendió que la elección de uno de cuatro estímulos (número uno, número dos, cantidad uno, cantidad dos) dependía de la presentación de un estímulo contextual (igual o diferente) y un estímulo condicional compuesto de dos palabras (uno-cantidad, uno-número, dos-cantidad, dos-número). Una vez que se aprendieron las ocho combinaciones posibles de estímulos, se presentaron los estímulos contextuales para dos nuevos números. Los resultados mostraron la transferencia de aprendizaje sin enseñanza deliberada para dos nuevos números que incluían estímulos compuestos.