Female Rulers, Motherhood and Happiness: A Reconsideration of Averroes’ Comparison of Women to Plants
Gobernantes femeninas, maternidad y felicidad en Ibn Rushd: Una reconsideración de su comparación entre mujeres y plantas

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Author
Melkebeek, Tineke
Publisher
UCOPressDate
2023Subject
Ibn RushdPlants
Women
Nicomachean Ethics
Aristotle’s Biology
Plantas
Mujeres
Ética a Nicómaco
Biología de Aristóteles
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This article analyses Ibn Rushd’s/Averroes’ (d. 1198) views on motherhood in his commentary on Plato’s Republic. The starting point for this inquiry is Ibn Rushd’s comparison of the women in his society to plants. Ibn Rushd argues that performing the duties of motherhood, i.e. being children’s primary caregiver, does not constitute nor involve any form of human virtue. Ibn Rushd’s low esteem for activities of motherhood has hitherto been ignored. This paper argues that the comparison of women to plants does not hinge on societal criticism solely but on at least two additional factors: Aristotle on plants in De Anima and on this low appreciation for tasks of parenthood. Furthermore, this paper aims to show that the latter is incompatible with Aristotle’s views in his ethics and biology, which emphasize, respectively, the friendship that characterizes the parent-child relationship and the intelligence and virtue needed to raise the next generation. Este artículo se propone elucidar las ideas de Ibn Rushd /Averroes (m. 1198) sobre la maternidad a partir de un análisis de su comentario de la República de Platón. El foco de la investigación es la comparación que estableció Ibn Rushd entre las mujeres de su sociedad y las plantas. Ibn Rushd sostiene que el desempeño de los roles maternales, es decir, el de ser cuidadora principal de los niños, no constituye ni implica ninguna forma de virtud humana. Hasta ahora, el tema del menosprecio de Ibn Rushd hacia las actividades maternales no ha sido abordado en profundidad. Este artículo argumenta que dicha comparación se debe entender no sólo como una crítica social, sino también en relación a las ideas de Aristóteles sobre las plantas contenidas en el De Anima y al desprecio de Ibn Rushd hacia las tareas parentales. Además, se busca mostrar que este desprecio es incompatible con la ética y biología aristotélicas, en que se enfatizan la amistad que caracteriza la relación entre padres e hijos, así como la inteligencia y virtud necesarias para criar a las generaciones del futuro.
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