Influencia de la cultura organizativa en el concepto de capital intelectual
The influence of organizational culture on intellectual capital
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Author
Trillo Holgado, María Amalia
Sánchez-Cañizares, Sandra María
Publisher
Universidad Politécnica de CataluñaDate
2006Subject
Capital intelectualCultura organizativa
Modelo Intellectus
Intangibles
Gestión de empresas
Intellectual capital
Organizational culture
Intellectus model
Management
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El presente trabajo pretende analizar la conexión entre los conceptos de cultura
organizativa y capital intelectual. Actualmente, se está estudiando la posibilidad de
incorporar la cultura como componente discriminante del concepto estratégico -
social del capital intelectual en la actual sociedad del conocimiento.
Para ello, de cada uno de los cinco capitales del modelo Intellectus se han
seleccionado algunos de los elementos que configuran la cultura organizativa,
dando paso al capital cultural como independiente.
Se plantea para el futuro la posibilidad de crear un nuevo modelo cuya
característica distintiva sea la incorporación de dicho capital como factor
diferenciador, que permita relacionar los elementos y variables de activos
intangibles en función del tipo de cultura presentado por las organizaciones,
considerando la cultura como un elemento clave, que fundamente la lógica interna
del modelo y lo dote de la dinamicidad necesaria en una sociedad eminentemente
competitiva y cambiante como la actual This paper tries to analyse the connection between organisational culture and
intellectual capital. Nowadays, the possibility of incorporating cultural capital as a
factor that distinguishes the strategic–social concept of intellectual capital in the
actual knowledge society is being studied.
In order to this, the elements that form organisational culture in each one of the
five capitals of the “Intellectus Model” have been selected. They constitute an
independent capital called cultural capital.
A suggestion for the future is the possibility of creating a new model. Its peculiarity
is the cultural capital incorporation as a distinguishing component. This would allow
relating the intangible assets elements and variables depending on the
organisational culture context. It is necessary to consider than this proposal must
take into account the culture as a key element, in which is based the internal logic
of the model. It also provides it with the necessary dynamic structure in a
competitive and changing society as ours is.