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dc.contributor.authorAcevedo Zapata, Sandra
dc.date.accessioned2018-07-06T12:06:02Z
dc.date.available2018-07-06T12:06:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.issn2254-0059
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10396/17037
dc.description.abstractWithin the doctoral thesis, a specific objective was proposed that sought to generate a strategic guideline on communication technologies in the National Open and Distance University and National Pedagogical University, in order to strengthen the inclusive education of the university student population. We used the quantitative methodology of explanatory type with a transectional study. The survey technique with a Likert scale was used for the response options. The results wereexposed by inferential statistics and the analysis tech-niques were the t of student, analysis of variance ANOVA and the Post Hoc test of Turkey. The subjects that participated were the directors of the UNAD and the UPN, located by population census. It was identified that the Acces-sibility and Digital Inclusion indicators are low and differ significantly from their means in public universities UNAD and UPN, therefore, it could be explained that Communication Technologies are not used in inclusive education. As a product, a strategic guideline on communication technologies in public universities was built with respect to the development of monitoring systems with communication technologies for social inclusion.es_ES
dc.description.abstractEn el marco de la tesis doctoral, se propuso un objetivo específico que buscó generar un lineamiento estratégico sobre tecnologías de la comunicación en la Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Pedagógica Nacional, a fin de fortalecer la educación inclusiva de la población estudiantil universitaria. Se utilizó la metodología cuantitativa de tipo explicativa con un estudio transeccional. Se utilizó la técnica de la encuesta con escala de Likert para las opciones de respuesta. Se expusieron los resultados por estadística inferencial y las técnicas de análisis fueron la t de student, análisis de varianza ANOVA y la prueba Post Hoc de Turkey. Los sujetos que participaron fueron los directivos de la UNAD y de la UPN, ubicados porcenso poblacional.Se identificó quelos indicadores Accesibilidad y la Inclusión digital son bajos y difieren significativamente respecto a sus medias en universidades públicas UNAD y UPN,por tanto, se pudo explicar que las Tecnologías de la comunicación, no son utilizadas en la Educación inclusiva. Como producto se construyó un lineamiento estratégico sobre las tecnologías de la comunicación en las universidades públicas con respecto al desarrollo de sistemas de seguimiento con tecnologías de la comunicación para la inclusión social.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Córdoba, UCOPresses_ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/es_ES
dc.sourceEdmetic 7(1), 124-150 (2018)es_ES
dc.subjectEducaciónes_ES
dc.subjectTecnologíases_ES
dc.subjectAccesibilidades_ES
dc.subjectInclusiónes_ES
dc.subjectDigitalizaciónes_ES
dc.subjectEducationes_ES
dc.subjectTechnologieses_ES
dc.subjectAccessibilityes_ES
dc.subjectInclusiones_ES
dc.subjectDigitalizationes_ES
dc.titleLineamiento sobre tecnologías de comunicación para educación inclusiva en universidades públicases_ES
dc.title.alternativeLineament on communication technologies for inclusive education in public universitieses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.relation.publisherversionhttp://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/indexes_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


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