• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • UcoArte. Revista de Teoría e Historia del Arte
  • UcoArte. Vol. 02 (2013)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • UcoArte. Revista de Teoría e Historia del Arte
  • UcoArte. Vol. 02 (2013)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La Santa Faz, imagen devocional, en los conventos de Toledo

The Santa Faz, a devotional image, in the convents of Toledo

Thumbnail
View/Open
ucoarte_02_02.pdf (5.560Mb)
Author
Fernández Vinuesa, Pilar
Anguiano de Miguel, Aida
Publisher
UCOPress
Date
2013
Subject
Verónica
Iconografía
Manierismo
Barroco
Coleccionismo
Veronica
Iconography
Mannerism
Baroque
Collecting
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El objetivo de esta investigación es dar a conocer las distintas iconografías y estilos pictóricos de la Santa Faz de los conventos de Toledo. Obras, en ocasiones, anónimas e inéditas. Se lleva a cabo un estudio comparativo de las distintas versiones de esta imagen devocional desde el segundo tercio del siglo XVI a la cuarta década del siglo XVII. Se analizan las diferencias del modelo iconográfico manierista de El Greco, frente a dos pintores barrocos europeos– Zurbarán, Philippe de Champaigne- y al estilo y la técnica del lienzo del convento de Madres Benitas. La indagación, en archivos y fuentes bibliográficas, aporta nuevos datos sobre el parentesco y la relación del coleccionista Andres Passano de Haro con Génova; y respalda la atribución de la Santa Faz del convento de Madres Benitas a Rubens o Van Dick.
 
This research aims to spread knowledge about Toledo´s abbeys Santa Faz ś diferent iconographies and pictorial styles. Works, occasionally, anonymous and unpublished. A comparative analysis has been developed between the di erent versions of this devotional image, from the sixteenth century ś second term until the fourth decade of the seventeenth century. Di erences between El Greco´s mannerist iconographic model and two European baroque painters - Zurbarán, Philippe de Champaigne- as well the style and the technique of Madres Benitas Abbey ś canvas are analyzed. The inquiry done, through archives and literature sources, provides new data with regards to the relationship of the art collector Andres Passano de Haro with Geneva; and supports the attribution of the Madres Benitas ś Abbey Santa Faz ś authorship to Rubbens or Van Dick.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/18440
Fuente
UcoArte. Revista de Teoría e Historia del Arte 2, 17-31 (2013)
Versión del Editor
https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ucoarte/index
Collections
  • UcoArte. Vol. 02 (2013)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital