• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 11, n. 02 (2022)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 11, n. 02 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Educación virtual. Una revisión a la estructura pedagógica a la Universidad Técnica de Manabí (Ecuador)

Virtual education. A review of the pedagogical structure at the Technical University of Manabí (Ecuador)

Thumbnail
View/Open
Edmetic_11_7.pdf (550.1Kb)
Author
Pazmiño Campuzano, Marcos Fernando
Publisher
UCOPress
Date
2022
Subject
Educación virtual
Estructura pedagógica
Competencias digitales
Modalidad online
Virtual education
Pedagogical structure
Digital competencies
Online modality
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Dentro de la educación superior, el desarrollo de nuevas modalidades de enseñanzaaprendizaje se ha venido innovando con la evolución de las TICS, por lo que las Instituciones de educación superior en Ecuador, han experimentado cambios pedagógicos. La investigación presenta un diseño no experimental, con enfoque cualitativo y descriptivo, debido a que se hizo un estudio comparativo sobre las perspectivas de 8 vicedecanos de las carreras virtuales que ofrece la UTM, respecto a diversos aspectos importantes dentro de la modalidad en línea, algunos de ellos: la incorporación de las herramientas digitales en sus actividades de enseñanza, estado de las competencias digitales, modalidades adoptadas dentro la virtualidad y ciertas características dentro de la práctica docente. Los resultados obtenidos indican que se han adoptado nuevas metodologías de enseñanza-aprendizaje dentro de la virtualidad, además se ha incrementado el uso de software o herramientas digitales para el desarrollo de actividades en cada una de las carreras, por lo que ha incidido en que se obtenga buenas competencias profesionales tanto en docentes como estudiantes. Se concluye que es necesario seguir fortaleciendo el proceso de enseñanzaaprendizaje en la virtualidad, a través de la incorporación de nuevas herramientas, capacitación a los docentes y seguimiento académico a los estudiantes.
 
Within higher education, the development of new teaching-learning modalities has been innovating with the evolution of ICTs, so that higher education institutions in Ecuador have undergone pedagogical changes. The research presents a non-experimental design, with a qualitative and descriptive approach, because a comparative study was made on the perspectives of 8 vice-deans of the virtual careers offered by UTM, regarding various important aspects within the online modality, some of them: the incorporation of digital tools in their teaching activities, state of digital skills, modalities adopted within the virtuality and certain characteristics within the teaching practice. The results obtained indicate that new teaching-learning methodologies have been adopted within the virtuality, in addition, the use of software or digital tools for the development of activities in each of the careers has increased, which has had an impact on obtaining good professional competencies in both teachers and students. It is concluded that it is necessary to continue strengthening the teaching-learning process in virtuality, through the incorporation of new tools, teacher training and student academic follow-up.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/24233
Fuente
Edmetic 11 (2), 1-18 (2022)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/index
Collections
  • Edmetic. Vol. 11, n. 02 (2022)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital