• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 11, n. 02 (2022)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 11, n. 02 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La relación de las habilidades metacognitivas de los alumnos con TDAH con su competencia matemática con el uso de las TIC's

The relationship of metacognitive abilities of students with ADHD with their mathematical competence with the use of ICT’s

Thumbnail
View/Open
Edmetic_11_9.pdf (276.0Kb)
Author
Tsampouris, Georgios
Publisher
UCOPress
Date
2022
Subject
TDAH
Competencia Matemática
Metacognición
TIC
ADHD
Mathematical Competence
Metacognition
ICT
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
La metacognición es la capacidad de los alumnos para tomar las medidas necesarias para planificar estrategias adecuadas para resolver los problemas que enfrentan, evaluar las consecuencias y los resultados y modificar el enfoque según sea necesario, en función del uso de su conocimiento previo. Los estudiantes son conscientes del proceso de aprendizaje y saber cómo aprenden es importante tanto para controlar su aprendizaje anterior como para construir su nuevo aprendizaje sobre los anteriores. Saber qué factores cognitivos subyacen a las diferencias individuales en las habilidades matemáticas es la clave para obtener una mayor comprensión del desarrollo matemático de los niños. En este artículo se conceptualizan niños con TDAH (Trastorno por Déficit de Atención e Hiperactividad) que experimentan dificultades para gestionar la atención en la escuela y se realiza un estudio exhaustivo que se centra en cómo la metacognición ayuda a los alumnos con TDAH a alcanzar con éxito un objetivo personal eligiendo la información cognitiva adecuada y Herramientas de las Tecnologías de la Comunicación (TIC) para este fin. Este artículo, por lo tanto, aborda la relación y el impacto de la conciencia metacognitiva en el rendimiento académico de los estudiantes, especialmente de la competencia matemática y la competencia digital y tecnológica. Los estudiantes que reciben este tipo de aprendizaje de metacognición están más satisfechos y mejoran en sus resultados adquiriendo conocimientos profundos y perdurables.
 
Metacognition is the ability of learners to take necessary steps to plan suitable strategies for solving the problems they face, to evaluate consequences and outcomes and to modify the approach as needed, based on the use of their prior knowledge. Students are aware of the learning process and know how they learn is important in terms of both controlling their previous learning and building their new learning on the previous ones. Knowing which cognitive factors underlie individual differences in mathematical abilities is the key to gaining further insight into children’s mathematical development. In this article are conceptualized children with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) who experience difficulty in managing attention in school and make a thorough study which is focused on how metacognition helps ADHD-learners to successfully achieve a personal goal by choosing the right cognitive Information and Communication Technologies (ICT) tools for this purpose. This article, therefore, discusses the object of explaining the relationship and impact of metacognitive awareness on student's academic achievement, especially on their mathematical competence and makes the appropriate connections with the contemporary necessary technological equipment for educational use, in a way that students who receive metacognition-based education do enjoy learning and this method is sustainable.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/24235
Fuente
Edmetic 11 (2), 1-18 (2022)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/index
Collections
  • Edmetic. Vol. 11, n. 02 (2022)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital