• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • SERIARTE. Revista científica de series televisivas y arte audiovisual
  • Seriarte. Vol. 02 (2022)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • SERIARTE. Revista científica de series televisivas y arte audiovisual
  • Seriarte. Vol. 02 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La música en el Noticiario Documental (1942-1981): análisis del plano sonoro del noticiario franquista

Music in the Noticiario Documental (1942-1981): analysis of the sound plan of the francoist newsreel

Thumbnail
View/Open
Seriarte2.2.pdf (424.8Kb)
Author
Matas de Íscar, Irene
Pérez-Borrajo, Aarón
Publisher
UCOPress
Date
2022
Subject
Noticiario
Franquismo
Discurso musical
Sintonía
Música preexistente
Música original
Newsreel
Francoism
Musical discourse
Tune
Pre-existing music
Original music
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Históricamente, el discurso musical ha funcionado como uno de los ejes sobre los cuales se genera la propaganda. En la presente investigación nos centramos en el análisis de la música del Noticiario Documental como documento utilizado por el Franquismo para contribuir al adoctrinamiento de la sociedad española. Esta dimensión sonora se encuentra habitualmente relegada a un segundo plano frente al resto de elementos que componen este medio audiovisual. Por ello, en este artículo proponemos un acercamiento a la sintonía, a la música preexistente y a la música original empleadas en esta plataforma. El impacto de este material musical en la sociedad española fue tal que todavía forma parte de su imaginario colectivo. En definitiva, a través de estas tres dimensiones examinaremos el papel que jugó la música en el NO-DO, contribuyendo así a profundizar en los mecanismos empleados por el Régimen para influir en el espectador a partir del ámbito audiovisual.
 
Historically, musical discourse has functioned as one of the axes on which propaganda is generated. In this research we focus on the analysis of the music of the Noticiario Documentalas a document used by Francoism to contribute to the indoctrination of Spanish society. This sound dimension is usually relegated to the backgroundin comparison with the rest of the elements that make up this audiovisual medium. For this reason, in this article we propose an approach to the tune, the pre-existing music and the original music used in this platform. The impact of this musical materialon Spanish society was such that it still forms part of its collective imaginary. In short, through these three dimensions, we will examine the role played by music in NO-DO, thus contributing to a deeper understanding of the mechanisms used by the Francoregime to influence viewers through the audiovisual sphere.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/24522
Fuente
Seriarte 2, 5-25 (2022)
Versión del Editor
https://journals.uco.es/index.php/seriarte
Collections
  • Seriarte. Vol. 02 (2022)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital