• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • SERIARTE. Revista científica de series televisivas y arte audiovisual
  • Seriarte. Vol. 02 (2022)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • SERIARTE. Revista científica de series televisivas y arte audiovisual
  • Seriarte. Vol. 02 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La música de John Williams en Cuentos Asombrosos. Un análisis de la secuencia de apertura

The music of John Williams in Amazing Stories. An opening sequence analysis

Thumbnail
View/Open
Seriarte2.5.pdf (3.264Mb)
Author
Valverde Amador, Andrés
Publisher
UCOPress
Date
2022
Subject
John Williams
Steven Spielberg
Cuentos Asombrosos
Series de televisión
Secuencia de apertura
Compositor cinematográfico
Banda sonora
Amazing Stories
Tv series
Opening sequence
Film composer
Soundtrack
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Este artículo analiza la secuencia de apertura de la serie Cuentos Asombrosos(NBC, 1985-1987) desde un enfoque narrativo y musical, para así poner en valor la contribución del compositor John Williams a la televisión norteamericana en la década de los 80.Con lo cual, se analizan diversos elementos formales comunes en la escritura sinfónica del compositor. En primer lugar, se contextualiza la figura de Williams y la música televisiva, para más tarde centrarnos en el año 1985 con motivo del lanzamiento de la serie. Tras esto se realiza el análisis de la secuencia de apertura en dos secciones:1) Aspectos visuales y narrativos; 2) Características sinfónicas y estilo de escritura. De este modo, se destaca la figura de Williams en torno a la creación de una elaborada miniatura orquestal vinculada al microrrelato televisivo. Pieza afín a la escritura del propio compositor, ya sea para el cine o la sala de conciertos, y que se adapta al medio televisivo para dar mayor valor musical a dicho microrrelato/microhistoria.
 
This article analyzes the opening sequence of the series Amazing Stories (NBC, 1985-1987) from a narrative and musical approach, valuing the contribution of composer John Williams to American televisionin the 1980s.Wherewith, various common formal elements in the composer's symphonic writingare analyzed. First, the figure of Williams and television music is contextualized, to later focus on the year 1985 onthe premiere of the series. After this, the analysis of the opening sequence is carried out in two sections: 1) Visual and narrative aspects; 2) Symphonic characteristics and writing style.In this way, the figure of Williamsstands out around the creation of an elaborate orchestral miniatures linked to the television micro-story. Piece related tothe writingof the composer himself, either for the cinema or the concert stage, andthat is adapted to the television mediato give greater musical value to said micro-story.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/24526
Fuente
Seriarte 2, 74-94 (2022)
Versión del Editor
https://journals.uco.es/index.php/seriarte
Collections
  • Seriarte. Vol. 02 (2022)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital