Listar Departamento de Matemáticas por autor "e23be1ca-82ca-4476-974d-b1fbfb81c808"
Mostrando ítems 1-11 de 11
-
A Methodology for Automatic Identification of Units with Ecological Significance in Dehesa Ecosystems
Martínez‐Ruedas, Cristina; Guerrero Ginel, J.E.; Fernández-Ahumada, Elvira (MDPI, 2022)The dehesa is an anthropic complex ecosystem typical of some areas of Spain and Portugal, with a key role in soil and biodiversity conservation and in the search for a balance between production, conservation and ecosystem ... -
A Tool for the Analysis and Characterization of School Mathematical Models
Montejo-Gámez, Jesús; Fernández-Ahumada, Elvira; Adamuz Povedano, Natividad (MDPI, 2021)This paper shows a tool for the analysis of written productions that allows for the characterization of the mathematical models that students develop when solving modeling tasks. For this purpose, different conceptualizations ... -
La aplicación de los mundos inmersivos para la resolución de problemas asociados a casos reales en el mundo de la Ingeniería Agronómica, de Montes y de la Enología
Taguas Ruiz, Encarnación; Fernández-Ahumada, Elvira; Ortiz Medina, Leovigilda; Sánchez Zamora, Pedro; Haro Giménez, Tomás de; Andicoberry de los Reyes, Sergio; Lara-Vélez, P.; Montes Tubío, Francisco de Paula; Mérida, F.; Moya, L.; Gallardo Cobos, Rosa (UCOPress, 2018)El Plan de Innovación Docente 2016-2017 de la Universidad de Córdoba planteaba en sus líneas prioritarias de proyectos el trabajo por competencias, las actividades académicamente dirigidas y la transferencia del conocimiento ... -
Aprendizaje matemático y bilingüismo. Una aproximación al estado de la cuestión
Fernández-Ahumada, Elvira; Adamuz Povedano, Natividad; Bracho López, Rafael; Torralbo-Rodríguez, Manuel (Octaedro, 2020)Este trabajo aporta una revisión de la literatura sobre la educación bilingüe y las matemáticas. En el contexto europeo, la modalidad de educación bilingüe predominante se basa en el enfoque de aprendizaje integrado de ... -
Developing Number Sense: An Approach to Initiate Algebraic Thinking in Primary Education
Adamuz Povedano, Natividad; Fernández-Ahumada, Elvira; García-Pérez, M. Teresa; Montejo-Gámez, Jesús (MDPI, 2021)Traditionally, the teaching and learning of algebra has been addressed at the beginning of secondary education with a methodological approach that broke traumatically into a mathematical universe until now represented by ... -
Development of Calibration Models to Predict Mean Fibre Diameter in Llama (Lama glama) Fleeces with Near Infrared Spectroscopy
Amorena, José Ignacio; Álvarez, Dolores María Eugenia; Fernández-Ahumada, Elvira (MDPI, 2021)Llama fibre has the potential to become the most valuable textile resource in the Puna region of Argentina. In this study near infrared reflectance spectroscopy was evaluated to predict the mean fibre diameter in llama ... -
Effective Teacher Professional Development Programs. A Case Study Focusing on the Development of Mathematical Modeling Skills
Ramos-Rodríguez, Elisabeth; Fernández-Ahumada, Elvira; Morales-Soto, Astrid (MDPI, 2021)A concern in Mathematics Education is the professional development of the teacher and to promote effective training programs. The literature provides principles guiding the design of such programs, which were considered ... -
Instrumentos para la evaluación del sentido numérico en los primeros años de aprendizaje matemático
Adamuz Povedano, Natividad; Fernández-Ahumada, Elvira; Martínez Jiménez, Enrique; Torralbo-Rodríguez, Manuel (Octaedro, 2022)En el ámbito de la investigación en educación matemática, la importancia del sentido numérico ha estado presente desde hace décadas. Sin embargo, a pesar de esta larga trayectoria, no se ha llegado a un consenso sobre su ... -
Methodology for the Automatic Inventory of Olive Groves at the Plot and Polygon Level
Martínez‐Ruedas, Cristina; Guerrero Ginel, J.E.; Fernández-Ahumada, Elvira (MDPI, 2022)The aim of this study was to develop and validate a methodology to carry out olive grove inventories based on open data sources and automatic photogrammetric and satellite image analysis techniques. To do so, tools and ... -
Programas efectivos de desarrollo profesional docente. Un estudio de caso centrado en promover en el profesorado el desarrollo de la habilidad de modelar en sus estudiantes
Ramos-Rodríguez, Elisabeth; Adamuz Povedano, Natividad; Fernández-Ahumada, Elvira (Centro de Investigación en Educación Matemática y Estadística (Universidad Católica del Maule), 2024)En Educación Matemática, un ámbito importante es el desarrollo profesional docente y, particularmente, la generación de programas de desarrollo profesional que sean efectivos y que impacten en la enseñanza del profesorado. ... -
The City as a Tool for STEAM Education: Problem-Posing in the Context of Math Trails
Martínez Jiménez, Enrique; Nolla de Celis, Álvaro; Fernández-Ahumada, Elvira (MDPI, 2022)This study presents an experience that combines problem-posing and Math Trails in the context of future teachers’ instruction. Pre-service teachers in the third year of their studies were faced with the design of tasks to ...