• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 05, n. 02 (2016)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 05, n. 02 (2016)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Impacto socioeducativo de la universidad : meta - análisis de tres proyectos de educomunicación en Brasil, España y Portugal

Social and educational impact of university: meta - analysis of three educommunication projects in Brazil, Spain and Portugal

Thumbnail
View/Open
Edmetic_vol_5_n_2_5.pdf (410.5Kb)
Author
Canavilhas, Joao
Merino-Arribas, Adoración
Kroth, Maicon Elias
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2016
Subject
Alfabetización
Tecnologías de la información y la comunicación
Periódicos
Educación cívica
Literacy
Information and communication technologies
Newspapers
Civics
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Este trabajo analiza la educomunicación y, en concreto, tres proyectos de educación par a los medios en escuelas de tres países iberoamericanos: Brasil, Portugal y España, todos ellos tutelados por universidades. El objetivo principal es identificar de qué forma la educación para los medios de comunicación permite formar ciudadanos más despie rtos para la realidad en la que viven y de qué manera este cambio puede impact ar en la mejora de la sociedad. La metodología utilizada, la metaanálisis cualitativa, ha permitido comparar e integrar los resultados de los estudios desarrollados en escuelas d e los tres países. En todos los casos se buscaba entender de qué forma la participación en la elaboración de un periódico (en papel o digital), utilizado como herramienta de educomunicación, podía sensibilizar a los jóvenes para ser más activos en su comun idad , en la definición de un futuro colectivo. Las conclusiones destacan que en los tres estudios se considera la participación en un periódico escolar como una forma de ejercer una ciudadanía activa, que además es reconocida por la comunidad. Este reconoc imiento desenvuelve la autoestima de los participantes y vigoriza su espíritu crítico, fundamental para el buen funcionamiento de la sociedad.
 
This pap er analyses the educommunication, more specifically education towards the media in school environments in three iberoamerican countries: Brazil, Portugal and Spain , all supervised by universities . The aim is to identify how the educa tion towards the media can prepare citizens to become more aware of the reality in which they live and how this change can improve society. The used methodology, qualitative meta - analysis, allows us to compare the results of the studies in three countries schools. In all case studies, it sought to understand how the participation in the production of a newspaper (paper or digital), here used as a tool for media education, could make students more aware of the problems that affect the society in which they l ive and how they can become more active in the conception of a collective future. The findings in the three case studies show that the participation in a school newspaper is a form of active citizenship, and that is also recognised by the community in whic h they live. This recognition develops the self - esteem of the participants and invigorates a critical spirit essential to the proper functioning of societies.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/14205
Fuente
Edmetic 5(2), 51-70 (2016)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/index
Collections
  • Edmetic. Vol. 05, n. 02 (2016)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital