El Burnout y las variables sociodemográficas en los profesionales de la educación que trabajan con personas con discapacidad en Córdoba (España)
Burnout and its relation to sociodemographic variables among education professionals working with people with disabilities in Córdoba (Spain)
View/ Open
Author
Llorent García, Vicente J.
Ruiz Calzado, Inmaculada
Publisher
Associação Brasileira de Pós-Graduação em Saúde ColetivaDate
2016Subject
Mental healthProfessionals
Education
Disability
Bunout
Salud mental
Profesionales
Discapacidad
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
The main objective of this study was to
determine the level of burnout among education
professionals working with people with disabilities
in Córdoba, Spain and the association between
these levels and sociodemographic characteristics
(sex, age, marital status, and level of education).
Design: descriptive, cross-sectional study to deter
-
mine prevalence. Population: 157 professionals.
Evaluation tools: questionnaire to obtain infor
-
mation on sociodemographic characteristics and
the Maslach Burnout Inventory (MBI). Statistical
tests: Pearson’s bivariate correlation, the Student’s
t-test, Levene’s test, single factor ANOVA, and the
post hoc multiple comparison test (Bonferroni).
The findings of this study confirm the variety of
variables that influence burnout and its dimen
-
sions. The study shows the incidence of burnout
according to the sex, age, marital status, and level
of education of the professionals who participated
in this research. Based on an exhaustive scientific
literature review on the topic and considering the
findings of this study, there is an irrefutable need
for further research into burnout among profes
-
sionals who work with people with disabilities. It
is hoped that the findings obtained by this study
will help in the elaboration of future initiatives
directed at the detection, early care, and reduction
of this syndrome among this group El objetivo fundamental de esta investi
-
gación es describir el nivel de Burnout o “Síndrome
de Quemado por el Trabajo” en los profesionales
de la educación que trabajan con personas con
discapacidad en Córdoba (España), y la relación
con sus características sociodemográficas (sexo,
edad, estado civil y nivel de estudios). Diseño:
estudio de prevalencia, descriptivo y transver
-
sal. Población: 157 profesionales. Instrumento de
evaluación: un cuestionario sociodemográfico y el
cuestionario MBI. Pruebas estadísticas:
Pearson,
T- Student, Levene, Anova de un factor y compa
-
raciones múltiples Post Hoc (Bonferroni). Los re
-
sultados de esta investigación avalan la diversidad
de variables que influyen en el Burnout y en sus
dimensiones. Concretamente se ha demostrado
la incidencia del sexo, la edad, el estado civil y el
nivel de estudios de los profesionales encuestados.
Tras una exhaustiva revisión científica sobre el
tema, y considerando los resultados obtenidos, se
hace fehaciente la necesidad de continuar inves
-
tigando el Burnout en este colectivo profesional.
Se espera que lo resultados obtenidos ayuden en
la elaboración de futuras propuestas de detección,
atención temprana y reducción de este síndrome
en este colectivo profesional
.