• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Alfabetización en segunda lengua en las escuelas indígenas Wayuu del Estado Zulia: Currículum, políticas educativas y prácticas docentes

Alphabetization in a Second Language at Wayuu Indigenous Schools in the State of Zulia: Curriculum, Educational Policies and Teaching Practice

Thumbnail
View/Open
llorent1.pdf (501.8Kb)
Author
Castillo Rivero, Iris Antonia
Salazar de Silvera, Leonor
Llorent García, Vicente J.
Publisher
Universidad del Zulia
Date
2014
Subject
Políticas de alfabetización
Segunda lengua
Niños Wayuu
Literacy policies
Second language
Wayuu children
Bilingual intercultural education
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El objetivo de la investigación fue analizar las políticas de alfabetización en castellano empleadas por las docentes de Educación Preescolar de la Parroquia Idelfonso Vásquez del Municipio Maracaibo, Estado Zulia. La investigación fue descriptiva-explicativa. Las técnicas de recolección fueron la entrevista y el análisis documental, siendo un cuestionario el instrumento utilizado. Dadas las características de la recogida de datos se optó por un análisis de la información cuali-cuantitativo. Se encontró que la alfabetización es predominantemente en castellano, con base en metodologías tradicionales. Los resultados indican que existe en los niños interés por la lengua escrita en castellano, pero presentan algunas dificultades de comunicación cuando la docente de aula desconoce la lengua materna. Se concluye que hace falta la ejecución efectiva de políticas de alfabetización cónsonas con el marco legal de la educación intercultural bilingüe y con los principios de una didáctica de la segunda lengua
 
The aim of this research was to analyze Spanish literacy policies employed by pre-school teachers in the Idelfonso Vásquez Parish in Maracaibo, State of Zulia. The research was descriptive and explanatory; data collection techniques were the interview and documentary analysis. A questionnaire was used as the instrument. Information was analyzed from a quali-quantitative perspective. Analyses revealed that literacy takes place predominantly in Spanish, based on traditional methodologies. Results showed that children are interested in the written language in Spanish but have some communication difficulties when the classroom teacher does not know their mother tongue. The main conclusion is that there is a need for implementing effective literacy policies that comply both with the legal framework for intercultural bilingual education and with the principles of second language teaching.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/14971
Fuente
Omnia 20 (2), 71-85 (2014)
Versión del Editor
http://www.produccioncientifica.luz.edu.ve/index.php/omnia/article/view/19618
Collections
  • DEduc-Artículos, capítulos...
  • Artículos, capítulos, libros...UCO

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital