• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 06, n. 02 (2017)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 06, n. 02 (2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La competencia digital de los políticos españoles en Twitter. El caso de las elecciones europeas de 2014

The digital competence of Spanish politicians in Twitter. The case of the Eu-ropean Elections 2014

Thumbnail
View/Open
Edmetic_vol_6_n_2_12.pdf (586.8Kb)
Author
Gelado Marcos, Roberto
Bonete Vizcaíno, Fernando
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2017
Subject
Competencia comunicativa
Iniciación informática
Medios de comunicación de masas
España
Political Socialization
Communicative competence
Computer literacy
Mass media
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Twitter se ha convertido en un controvertido objeto de debate en varios aspectos de la vida pública. Sin embargo, antes de plantearnos la educación mediática que eclosiones como la de Twitter requiere de una ciudadanía que ve la oportunidad de sumergirse de nuevo en profundidad en la esfera pública, cabe preguntarse si actores de suma importancia en ella como los políticos entienden bien estas nuevas posibilidades de comunicación con sus gobernados. Esteartículo pretende contribuir al debate entre quienes defienden el potencial de la red de microblogging y quienes constatan, en cambio, que los actores que la utilizan no están exprimiendo tal potencial. Para ello, hemos analizado el uso que de Twitter se hizo por parte de los líderes políticos españoles más significativos durante las Elecciones Europeas de 2014, combinando a tal fin metodologías cuantitativas y cualitativas que permitan un análisis más profundo de sus discursos y su comprensión de la herramienta.
 
Twitter has become a controversial topic for debate in numerous aspects of the public life. However, before asking ourselves what kind of media educa-tion booms like Twitter require from a citizenship that can immerse again in the public sphere, we may wonder whether highly important figures in the configuration of this public sphere –politicians, for instance–do understand the new possibilities that technologies enable to enhance the communica-tion with the people they rule. This paper aims at contributing to the debate between those who defend the potential of this microblogging tool, and tho-se who prove with their studies that those actors that are using it are not ma-king the most of this potential. In order to do so, we have analysed how Twit-ter was used by Spanish political leaders during the European Elections of 2014. Quantitative and qualitative methodologies will be used to fully analyse their discourses.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/15407
Fuente
Edmetic 6(2), 185-208 (2017)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/index
Collections
  • Edmetic. Vol. 06, n. 02 (2017)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital