• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 06, n. 02 (2017)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 06, n. 02 (2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Música de fondo y emociones: un recurso educativo

Emotions and background music: an educative resource

Thumbnail
View/Open
Edmetic_vol_6_n_2_21.pdf (394.2Kb)
Author
Franco Caballero, Pablo D.
Castillo Carrión, Sebastián
Leiva Olivenza, Juan
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2017
Subject
Música
Educación emocional
Inducción emocional
Efecto del contexto
Music
Emotional education
Emotional induction
Context effect
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Escuchar música parece tener un efecto en las emociones que experimenta el alumnado. Sin embargo, esta relación parece estar mediada por factores sociales, culturales y cognitivos. En este estudio se plantearon como objetivos comprobar que se producen cambios en el estado emocional de una mues-tra de estudiantes de magisterio, y que dichos cambios estaban mediados por las condiciones del entorno. Para ello se desarrolló un estudio cuasi-experimental con un grupo de 50 estudiantes de Educación de la Universidad de Málaga. Se utilizó un autoinforme que registraba el estado emocional au-topercibido de los participantes. Se realizó un análisis descriptivo y de contraste de hipótesis no paramétrico. Los resultados, si bien no son concluyen-tes, son coherentes con estudios similares donde marcan la complejidad de la relación entre emociones y la música.
 
Listening music seems to have an effect on the student emotion experiences. However, this relationship appears to be mediated by social, cultural and cognitive factors. In this study, the aims were to verify changes in the emotio-nal state of a sample of teacher students, and analyzing if those changes were mediated by contextual conditions. A quasi-experimental design was developed with a group of 50 students of Education from the University of Malaga. A self-report, recording the self-perceived emotional state of the participants, was used. A descriptive and nonparametric contrast hypothesis analysis were developed. Although results were not conclusive, they marked the complexity of the relationship between emotions and music. This is cohe-rent with literature reviewed.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/15416
Fuente
Edmetic 6(2), 382-397 (2017)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/index
Collections
  • Edmetic. Vol. 06, n. 02 (2017)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital