• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“Ese ojo sin moral”: Las repercusiones estéticas del cine como “ojo mecánico” desde el ultraísmo al surrealismo

"That eye without morality": The aesthetic implications of cinema as "mechanical eye" from Ultraísmo to Surrealism

Thumbnail
View/Open
Molina Barea_DE ARTE.pdf (770.5Kb)
Author
Molina Barea, María del Carmen
Publisher
Universidad de León. Departamento de Patrimonio Artístico y Documental
Date
2014
Subject
Cine
Ojo
Máquina
Ultraísmo
Futurismo
Surrealismo
Buñuel, Luis, 1900-1983
Dalí, Salvador, 1904-1989
Vertov, Dziga, 1896-1954
Keaton, Buster, 1895-1966
Cinema
Eye
Machine
Futurism
Surrealism
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El objetivo del presente trabajo responde a la voluntad de análisis de la relación gestada entre el cinematógrafo y el movimiento surrealista en España, acusando las poderosas conexiones establecidas entre ambos en base a determinados registros teórico-estéticos, los cuales abarcan, específicamente, los vinculados a la noción de cine como “ojo mecánico”, heredada del futurismo italo-ruso. En este panorama será necesario estudiar el ambiente creativo del ultraísmo, los valores “antiputrefactos” dela “Santa Objetividad” daliniana, y el fenómeno del fetichismo voyeurista en la producción fílmica de Buñuel, sin obviar las ricas implicaciones hipertextuales que incurren en dicho entramado.
 
The purpose of the present paper consists of analyzing the relation established between cinema and Spanish Surrealism, pointing out their powerful connections according to specific theoretical parameters and aesthetic values, which entail notions linked to the idea of "cinema as mechanical eye" -derived from Italian and Russian Futurism. In such a context, it is necesary to study the creative atmosphere of Ultraísmo, the conceptual corpus of "Santa Objetividad" developed by Salvador Dalí, and the fetichist voyeurism in Buñuel's films, without leaving aside the rich range of hipertextual implications generated in this scene.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/15425
Fuente
De Arte 13, 192-215 (2014)
Collections
  • DCSH-Artículos, capítulos...
  • Artículos, capítulos, libros...UCO

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital