• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La enseñanza del Derecho Constitucional a través del cine

Teaching Constitutional Law through cinema

Thumbnail
View/Open
octavio10.pdf (316.1Kb)
Author
Salazar Benítez, Octavio
Publisher
Universidad Pablo de Olavide
Date
2015
Subject
Cine
Constitución
Derechos Humanos
Emociones
Política
Ciudadanía
Cinema
Constitution
Human Rights
Emotions
Politics
Citizenship
Empathy
Debate
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El cine debería convertirse en una herramienta pedagógica esencial en la enseñanza del Derecho Constitucional. Su capacidad de incidir en las emociones, y por lo tanto para generar empatía, lo convierten en un instrumento idóneo para la compresión de los valores constitucionales, así como para aprender y aprehender los complejos contenidos de los derechos fundamentales. De esta manera no solo contribuiría a la formación más completa de los/as futuros/as juristas, sino también a la conformación de una ética cívica sin la que no es posible el ejercicio de la ciudadanía en términos democráticos. La experiencia del profesorado de Derecho Constitucional de la Universidad de Córdoba, traducida en varios proyectos de innovación educativa, avalan la utilización del cine en las aulas, la cual, además de los objetivos ya señalados, contribuye a estimular el pensamiento crítico y las habilidades argumentativas del alumnado
 
Cinema should become an essential pedagogical tool in teaching constitutional law. Its ability to influence emotions, and therefore to generate empathy, making it a suitable instrument for compressing constitutional values and to learn and understand complex contents of fundamental rights. This not only contribute to a comprehensive training of future lawyers but also to the formation of a civic ethics without which it is impossible the exercise of democratic citizenship. Experience teacher of constitutional law at the University of Córdoba, translated into several educational innovation projects, support the use of films in the classroom, which, in addition to the objectives already mentioned, helps to stimulate critical thinking and the argumentative abilities of students
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/15854
Fuente
International Journal of Educational Research and Innovations 4, 41-60 (2015)
Versión del Editor
https://www.upo.es/revistas/index.php/IJERI/article/view/1457
Collections
  • DDPE-Artículos, capítulos, libros...
  • Artículos, capítulos, libros...UCO

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital