• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Creneida. Anuario de Literaturas Hispánicas
  • Creneida. N. 5 (2017)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Creneida. Anuario de Literaturas Hispánicas
  • Creneida. N. 5 (2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El modernismo en El Salvador y la asimilación de la poesía francesa

Modernism in El Salvador and assimilation of French Poetry

Thumbnail
View/Open
creneida_5_10.pdf (83.89Kb)
Author
Feria Vázquez, Miguel Ángel
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2017
Subject
Modernismo
Fin de Siglo
Postromanticismo
Parnasianismo
Simbolismo
Hispanic modernism
Fin de siècle
Post-romanticism
Parnassianism
Symbolism
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Las diferentes corrientes poéticas francesas del siglo XIX, desde el Romanticismo al Simbolismo, y pasando fundamentalmente por el Parnasianismo, supusieron un caudal común para el nacimiento y consolidación del Modernismo en todos los países de habla hispana. El Salvador, debido en parte a su situación geopolítica en el último tercio del XIX, desarrolló un sistema literario que desde temprano se convirtió en uno de los primeros y más rotundos baluartes de asimilación de estas corrientes. Merced a la labor traductora, difusora y creativa de autores como Mayorga Rivas, Gavidia y un joven Darío, el Modernismo salvadoreño impartió cátedra en este sentido, irradiando su cosmopolitismo poético a otras zonas bajo su influencia. Precisamente por ello, por lo prístino y cabal de su Modernismo, fue también uno de los últimos países hispánicos en superar la estética Fin de Siècle y abrirse paso a la plena contemporaneidad.
 
The different French poetic trends in the 19th century, from Romanticism to Symbolism, not forgetting the importance of Parnassianism, helped to give birth to and consolidate Modernism in the Spanish-speaking countries. El Salvador, due to its geopolitical situation during the last thirty years of the 19th century, developed a literary system which, from very early, was one of the first and most decisive bastions of assimilation of these tendencies. Thanks to the translation, desemination and creative work by authors such as Mayorga Rivas, Gavidia and the young Darío, Salvadorian Modernism to the lead in this process, radiating its poetic cosmopolitism to other areas under its influence. Precisely because of this, because of the pristine and quality features of its Modernism, El Salvador was also one of the last Hispanic countries to overcome Fin de Siècle aesthetics and be incorporated into modernity.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/16085
Fuente
Creneida 5, 333-345 (2017)
Versión del Editor
http://www.uco.es/servicios/ucopress/ojs/index.php/creneida/index
Collections
  • Creneida. N. 5 (2017)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital