• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • International Journal for 21st Century Education
  • IJ21CE. Vol. 02 N. 02 (2015)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • International Journal for 21st Century Education
  • IJ21CE. Vol. 02 N. 02 (2015)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Universidad y Cooperación al Desarrollo

Universities and Development Cooperation

Thumbnail
View/Open
ij21ce_2_2_1.pdf (137.6Kb)
Author
Álvarez Pérez, Raúl
Iáñez Domínguez, Antonio
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2015
Subject
Development Cooperation
University
Education
Training
Research
Awareness
Cooperación al Desarrollo
Universidad
Formación
Investigación
Sensibilización
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
When it comes to human development, justice, and sustainability, universities should play a driving role, given their specific assigned task of providing specialist education and conducting research. They should also educate and promote the values of solidarity and commitment towards a more egalitarian and just society. This involves making a firm commitment to social change, which many Spanish universities have done by cooperating to foster the development of more impoverished countries. To this end, they have developed structures through which they can undertake different actions. The research presented in this paper was conducted as a direct result of the authors’ interest in finding out more about the specific actions carried out by Andalusian universities. The research conducted was qualitative, using in-depth semi-structured interviews with key informants (development cooperation officers and senior policy-makers within each institution) from Andalusia’s ten public universities. All universities incorporate an area for development cooperation within their organisational structures, and they have staffing and funding for the organisation and development of actions, although the panorama is diverse and heterogeneous. The actions carried out encompass academic training and education, research, promotion and awareness, university volunteering schemes, and cooperation out in the field.
 
Desde la perspectiva del desarrollo humano, la equidad y la sostenibilidad, las universidades deben tener un especial protagonismo porque les corresponde la tarea específica de la formación especializada y la investigación, pero a su vez, deben educar en la promoción de valores solidarios y de compromiso hacia una sociedad más igualitaria y justa. Esto supone asumir un compromiso firme con el cambio social que muchas universidades españolas han adquirido a través de la cooperación al desarrollo con los países más empobrecidos. Para ello, se han ido dotando de estructuras desde las cuales se llevan a cabo diferentes acciones. El interés por conocer las acciones concretas que ponen en marcha las universidades públicas andaluzas, fue lo que condujo a la realización de la investigación cuyos resultados se presentan en ese artículo. El enfoque del trabajo ha sido de corte cualitativo, aplicando la técnica de entrevista semiestructurada en profundidad a informantes claves (técnicos de cooperación al desarrollo y responsables políticos) de las diez universidades públicas andaluzas. Todas las universidades contemplan la cooperación al desarrollo dentro de sus estructuras organizativas y cuentan con personal y financiación para la organización y desarrollo de sus acciones, aunque el panorama es diverso y heterogéneo. Las acciones que se desarrollan se aglutinan en torno a la formación académica, investigación, promoción y sensibilización, voluntariado universitario y cooperación sobre el terreno.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/17494
Fuente
International Journal for 21st Century Education 2(2), 5-19 (2015)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ij21ce/index
Collections
  • IJ21CE. Vol. 02 N. 02 (2015)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital