• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Çédille. Revista de Estudios Franceses
  • Çédille. Vol. 10 (2014)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Çédille. Revista de Estudios Franceses
  • Çédille. Vol. 10 (2014)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Paysage en ruine et voyage au service du fantastique: à propos d’Inès de las Sierras

Thumbnail
View/Open
cedille_10_14.pdf (114.6Kb)
Author
Méndez, Pedro
Palacios, Concepción
Publisher
UCOPress
Date
2014
Subject
Nodier, Charles, 1780-1844
Cuento
Fantástico
Viaje
Ruinas
Tale
Fantasy
Journey
Ruins
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Ambientada en España, Inès de Las Sierras es una obra de Charles Nodier que responde a dos intereses claves en el universo creativo del autor y que caminan de la mano en el siglo XIX: el cuento y lo fantástico. En este artículo analizamos tres elementos que contribuyen a la realización de lo fantástico en el relato: las referencias espacio-temporales, reales e históricas, que aseguran la verosimilitud de los hechos narrados; el papel del viaje como elemento estructurador del discurso fantástico; y las ruinas del castillo de Ghismondo, que no solo son un decorado gótico que prepara el advenimiento de lo irracional, sino que también son portadoras de una significación moral que sobrepasa el plano puramente visual.
 
Charles Nodier’s Inés de las Sierras, a story set in Spain, features two elements which represent key components of the fictional world of the author and which are often concurrent in nineteenth-century prose, namely, the tale and the fantastic. The present paper analyses three organising devices of the fantastic in this tale: firstly, the use of historically grounded, spatiotemporal references that lend verisimilitude to the events narrated; secondly, the role of the journey as a structuring factor in the discourse of fantasy literature; and thirdly, Ghismondo Castle ruins. The role of the ruins -it will be argued- is twofold. In addition to setting a Gothic backdrop for the coming of the irrational, which is arguably the more obvious function, they bear a moral significance that transcends the purely visual realm.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/18082
Fuente
Çedille 10, 221-234 (2014)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ced
Collections
  • Çédille. Vol. 10 (2014)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital