• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 02, n. 01 (2019)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 02, n. 01 (2019)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ejemplos de análisis-síntesis en un contexto geométrico. el Analysis Geometrica de Antonio Hugo de Omerique

Analysis and synthesis in a geometrical context. Antonio Hugo de Omerique’s Analysis geometrica

Thumbnail
View/Open
mes_2_1_3.pdf (586.4Kb)
Author
Meavilla Seguí, Vicente
Oller-Marcén, Antonio M.
Publisher
UCOPress
Date
2019
Subject
Geometría
Análisis
Siglo XVII
España
Geometry
Analysis
17th century
Spain
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Entre los matemáticos españoles del siglo XVII brilla con luz propia el geómetra andaluz Antonio Hugo de Omerique, autor del Analysis geometrica (1689). En dicha obra, alabada por el propio Isaac Newton, Omerique se sirve de un método “nuevo y verdadero para la resolución tanto de problemas geométricos como de cuestiones aritméticas”. Se trata precisamente del método de análisis y síntesis. En este artículo realizamos una breve descripción de esta obra y presentamos algunos ejemplos en los que el matemático sanluqueño aplica el análisis a la resolución de problemas geométricos de construcción. Además, presentamos algunas reflexiones que podrían contribuir al diseño de una actividad para ser llevada a cabo con profesorado de secundaria en formación.
 
Among the Spanish mathematicians of the seventeenth century the Andalusian geometer Antonio Hugo de Omerique, author of the geometric analysis (1689) shines with its own light. In this work, praised by Isaac Newton himself, Omerique uses a "new and true method for the resolution of both geometric problems and arithmetic issues." It is the method of analysis and synthesis. In this article we briefly describe this book and we present some examples in which the mathematician from Sanlúcar applies the analysis to the resolution geometric construction problems. In addition, we present some reflections that could contribute to the design of an activity to be carried out with pre-service secondary school teachers.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/20246
Fuente
Matemáticas, Educación y Sociedad 2(1), 29-39 (2019)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/mes/
Collections
  • MES. Vol. 02, n. 01 (2019)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital