• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 03, n. 01 (2020)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 03, n. 01 (2020)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estudio exploratorio de los conocimientos sobre la media en alumnos de Educación Secundaria

Exploratory study of knowledge about average in Secondary Education students

Thumbnail
View/Open
mes_3_1_3.pdf (216.1Kb)
Author
Muñoz-Ñungo, Oneida
Maz-Machado, Alexander
Pedrosa Jesús, Cristina
Publisher
UCOPress
Date
2020
Subject
Educación estadística
Educación Secundaria
Promedios
Matemáticas
Statistical education
Secondary Education
Average
Mathematics
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
La estadística está presente, cada vez más, en la vida diaria y por ello es necesario que las personas conozcan y dominen algunos conceptos básicos sobre este tema. Presentamos un estudio sobre la comprensión de la media en estudiantes de noveno grado de Educación Secundaria, puesto que han recibido formación estadística desde la Educación Primaria y por tanto se espera que tengan un conocimiento y comprensión adecuado de los promedios. Se aplicó una prueba estandarizada, el Statistical Reasoning Assessment, (SRA) que es un cuestionario de conocimientos estadísticos elementales de Konold y Garfield (1993) en una muestra intencional. Se observaron carencias conceptuales y poco éxito en las respuestas. Los resultados son coherentes con otras investigaciones realizadas a nivel internacional en alumnos universitarios.
 
Statistics is increasingly present in daily life, so it is necessary that people know and master some basic concepts on this subject. We present a study on the comprehension of the average in ninth grade students of Secondary Education, since they have received statistical training from Primary Education and therefore it is expected that they have adequate knowledge and understanding of the averages. A standardized test, the Konold and Garfield (1993) elementary statistical knowledge questionnaire, was applied to an intentional sample. Conceptual deficiencies and little success in the answers were observed. The results are consistent with other research carried out internationally on university students.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/20258
Fuente
Matemáticas, Educación y Sociedad 3(1), 22-32 (2020)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/mes/
Collections
  • DMat-Artículos, capítulos, libros...
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • MES. Vol. 03, n. 01 (2020)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital