Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.advisorRevenga Domínguez, Paula
dc.contributor.authorMuñoz Burbano, Carmen Cecilia
dc.date.accessioned2021-10-05T07:43:50Z
dc.date.available2021-10-05T07:43:50Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10396/21820
dc.description.abstractEste trabajo analiza la manera cómo España construyó, a finales del siglo XIX, una imagen de nación moderna fundamentada en la conciencia de un pasado glorioso, el del descubrimiento de América o del Nuevo Mundo. La atención se enfoca en el análisis de la participación del país ibérico en las Exposiciones Históricas (EH) que tuvieron lugar en Madrid, en 1892, precisamente en el marco de la celebración del IV centenario de dicho suceso. Evento de gran trascendencia para la coyuntura política española de fin de siglo, caracterizada por la profunda crisis que había dejado la pérdida de supremacía sobre la mayor parte de sus antiguas colonias en el continente americano. No es gratuito, pues, que en este contexto se asista a una especie de competencia, entre tres naciones, por conseguir el predominio de la conmemoración. Italia, por ser la cuna de Cristóbal Colón; España, por haber apoyado de forma decida el proyecto colombino; y, Estados Unidos, por considerarse heredera directa de la civilización occidental. En las tres, los eventos expositivos constituirán el eje central de la celebración. Para el caso de España, tras una primera iniciativa, en 1888, de celebrar una exposición de carácter universal -como la inaugurada ese mismo año en Barcelona-, en 1891 se decanta por la realización de dos, de carácter histórico e internacional, “detenidas en el siglo XVI”. A diferencia de las ferias mundiales, donde primó el sello arquitectónico que le otorgó cada nación, en las EH a cada nación le será asignada una o varias salas dentro del Palacio de Biblioteca y Museos Nacionales, inaugurado para la ocasión. El piso principal albergará a la Histórico-Europea (HE), proyectada con el propósito de mostrar los testimonios históricos y de las artes provenientes de aquella época y conservados por los países europeos. La planta baja, acogerá a la Histórico- Americana (HA), que busca dar cuenta del estado de desarrollo alcanzado por los pueblos americanos al momento de la llegada de los españoles. De esta manera, las EH se convierten en las más importantes de su género, no sólo en ámbito español de la segunda mitad del siglo XIX sino de todo el orbe. La primera, por reunir objetos de carácter histórico y artístico de varias naciones europeas, pero especialmente de la anfitriona; la segunda, por exponer por primera vez, y a la vista de Europa y el mundo, el panorama de las culturas prehispánicas conocidas hasta ese entonces, algo que no habían logrado ni siquiera los Congresos Internacionales de Americanistas. En ellas, pues, se hace imposible separar lo histórico, cultural, artístico o científico, de sus implicaciones políticas. No es de extrañar, pues, que España hiciera un despliegue de la gran riqueza de su patrimonio histórico-artístico y de material americano, acumulando durante siglos por la casa real y la nobleza; los museos, archivos y bibliotecas; la iglesia; y, los coleccionistas privados, en su mayoría pertenecientes a la aristocracia y a la naciente burguesía. Es, precisamente, la participación de España en estas EH la que interesa en esta investigación, pues tuvo presencia en las dos. En la HE ocupará la mayor parte de los salones que la conformaban, a través de una gran una gran variedad material bibliográfico y documental, pinturas de reconocidos artistas, piezas de arte decorativo, mobiliario litúrgico, tapices y, sobre todo, objetos de valor histórico que hacían alusión a hechos o personajes destacados del devenir nacional, entre los siglos XV y XVII. Por su parte, en la HA, participa con documentación y material arqueológico fruto de su presencia, por más de tres siglos, en territorio americano. De tal manera que, el estudio de dicha participación constituye un prisma privilegiado de observación de sus implicaciones políticas y culturales. El trabajo se divide en cinco partes, cada una de ellas dividida en dos capítulos. La primera aborda, por una parte, los postulados que rigieron las políticas del recuerdo asumidas por Italia, Estados Unidos y España, los tres países que, a uno y otro lado del Atlántico, asumieron la delantera en la celebración del IV centenario del descubrimiento de América (IV centenario); por otra, analiza los sentidos divergentes que adoptaron las exposiciones que, como eventos centrales de la conmemoración, se proyectaron en cada una de dichas naciones, haciendo énfasis en el proceso de delimitación de la naturaleza de las circunscritas para el caso español. En la segunda, emprende el acercamiento al contexto específico del país ibérico, explorando cómo una retórica visual concreta, la relacionada con la iconografía colombina, coloca la figura de Colón y el suceso del descubrimiento al servicio de la imagen de España como nación imperial, en la que confluirán una serie de prácticas del recuerdo circunscritas no solo a la pintura de historia sino al espacio público y a la industria editorial. La tercera, pone el foco de atención en el complejo exhibicionario que tuvo lugar en Madrid en 1892 que muestran, de alguna manera, una jerarquización de imaginarios nacionales en torno a la historia, las artes, la arqueología y la industria. En primera instancia, aborda los proyectos expositivos distintos a las EH, tales como la Exposición Internacional de Bellas Artes, la Escolar y el Certamen de labores, así como pequeñas iniciativas de diversa índole; para luego centrarse en las EH, especialmente en los difusos límites que acompañó el proceso de delimitación de su denominación y naturaleza, y cómo esta situación se exteriorizó en el discurso museográfico que ellas desplegaron. Las dos últimas partes asumen un estudio pormenorizado de la participación de España en las EH. La cuarta, analiza su presencia en la EHA, mostrando cómo dicha participación se inscribe en el contexto geopolítico colonial finisecular abordando, en primer lugar y de manera general, la presencia en dicha exposición de otras naciones que disputan este contexto imperial, en sus múltiples aristas, como Portugal, Dinamarca, Noruega, Francia y los Estados Unidos. En segundo lugar, se examinan las instalaciones de España, que exhibirán material de minería y objetos etnográficos procedentes, especialmente, de las que aún eran sus colonias; así como antigüedades precolombinas conservadas en sus museos. La quinta, explora las implicaciones políticas e históricas que subyacen bajo el propósito de configurar una unidad nacional que subraya la continuidad histórica entre los reyes católicos y la España finisecular en crisis, en la que confluyen: monarquía, instituciones estatales, iglesia y coleccionistas particulares. Así, en primera instancia se estudia el despertar de una conciencia imperial basada en la posesión de un patrimonio histórico y artístico por parte de la casa real; museos, bibliotecas y archivos estales; y, la iglesia católica. Por último, se explora el papel que desempeñaron las colecciones particulares, especialmente de aristócratas, en la ratificación de una línea de tiempo entre los reyes católicos y los soberanos del siglo XIX. En un intento de España por recuperar la credibilidad de un gobierno finisecular en crisis, tanto a nivel interno como hacia el exterior, su participación en las EH fue concebida, dado su alcance ibérico, americano y europeo, como una estrategia política para afirmar y consolidar su lugar como una nación con conciencia imperial; una táctica de visibilización para combatir tres frentes geopolíticos diferenciados. Por una parte, el europeo, en el que predominaba la historiografía de la decadencia expresada en la Leyenda Negra; por otra, el norteamericano, que se proyecta como una nueva potencia que puede desplazar su protagonismo en Hispanoamérica; y, por último, las recién independizadas naciones americanas que, al estar definiendo sus referentes identitarios, y ante las cuales convenia estrechar los lazos que la unían a ellas. De tal manera que, la actualización de una conciencia imperial adquiere, en la coyuntura centenarista, una dimensión enfocada en nuevas formas de colonización, desde el ámbito cultural e histórico, liderado por el movimiento hispanista, en el que historia, raza y religión compartidas, a uno y otro lado del Atlántico, se resignifican como los estandartes de una nación con conciencia imperial. La investigación permitió inferir que, en términos de patrimonialización de un pasado glorioso, se llevó a cabo una diferenciación entre el material de origen europeo, convertido ahora en argumento del grado de civilización alcanzado por España durante la Edad Moderna, expuesto en la EHE; y, el material americano, que adquiere la connotación de prueba y trofeo, exhibido en la EHA. En este contexto, el espectacular despliegue de España en las EH, a través de colecciones históricas, artísticas y de arqueología americana, contribuyó al proceso de patrimonialización de un pasado imperial que, después de cuatro siglos y a través de sus vestigios, ratificaba el aporte del país ibérico a la expansión de la civilización occidental. Logrando unir, como nunca antes, a diferentes estamentos oficiales y particulares, bajo un solo objetivo, el de traer a la memoria los cimientos que sustentaron el “descubrimiento y la conquista” del continente americano. Para el gobierno, la monarquía y la nobleza constituyó un momento propicio para reevaluar su prestigio, a través de una resignificación de sus bienes patrimoniales, que implicaría un giro en su sentido de apropiación, pues se extendería del ámbito particular al nacional. Estableciendo, de esta manera, una línea de tiempo entre la época de los Reyes Católicos, suscrita a la conquista y descubrimientos en ultramar, que elevó a la corona española a la categoría de imperio, y la de la nueva era de los imperialismos de finales del siglo XIX, en la que España necesita competir para expandir su imaginario colonizador, ahora, desde lo cultural. En este propósito, los vestigios de las glorias del pasado se actualizan con el propósito proyectar un imaginario imperialista-paternalista sobre el otro americano, el de una nación con expectativa civilizadora, bajo la que subyace la noción de una raza trasatlántica, cuyos cimientos serán una historia, una lengua y una religión compartidas.es_ES
dc.description.abstractThis work analyzes the way in which Spain built, in the late nineteenth century, an image of a modern nation based on the awareness of a glorious past, that of the discovery of America or the New World. The focus is on the analysis of the participation of the Iberian country in the Historical Exhibitions (EH) that took place in Madrid, in 1892, precisely within the framework of the celebration of the IV centenary of that event. Event of great importance for the Spanish political situation at the end of the century, characterized by the deep crisis that had left the loss of supremacy over most of its former colonies in the American continent. It is not gratuitous, therefore, that in this context we should witness a kind of competition, between three nations, for the predominance of commemoration. Italy, for being the birthplace of Christopher Columbus; Spain, for having decisively supported the Columbian project; and, the United States, for considering it the direct heir to Western civilization. In all three, the exhibition events will be the central axis of the celebration. Event of great importance for the Spanish political situation at the end of the century, characterized by the deep crisis that had left the loss of supremacy over most of its former colonies in the American continent. It is not gratuitous, therefore, that in this context we should witness a kind of competition, between three nations, for the predominance of commemoration. Italy, for being the birthplace of Christopher Columbus; Spain, for having decisively supported the Columbian project; and, the United States, for considering it the direct heir to Western civilization. In all three, the exhibition events will be the central axis of the celebration. In the case of Spain, after a first initiative, in 1888, to hold an exhibition of a universal nature -such as the one inaugurated that same year in Barcelona-, in 1891 it opted for the realization of two, of historical and international character, "arrested in the sixteenth century". Unlike the world fairs, where the architectural seal awarded by each nation prevailed, in the EH each nation will be assigned one or more rooms within the Palace of Library and National Museums, inaugurated for the occasion. The main floor will house the Historical-European (HE), designed with the purpose of showing the historical testimonies and the arts from that time and preserved by European countries. The ground floor will house the Historic-American (HA), which seeks to account for the state of development reached by the American peoples at the time of the arrival of the Spaniards. In this way, the EH become the most important of its kind, not only in the Spanish field of the second half of the nineteenth century but of the whole world. The first, for bringing together objects of historical and artistic character from several European nations, but especially from the hostess; the second, for exposing for the first time, and in view of Europe and the world, the panorama of the pre-Hispanic cultures known until then, something that had not been achieved even by the International Congresses of Americanists. In them, therefore, it becomes impossible to separate the historical, cultural, artistic or scientific from their political implications. It is not surprising, then, that Spain made a display of the great wealth of its historicalartistic heritage and American material, accumulating for centuries by the royal house and the nobility; museums, archives and libraries; the church; and, private collectors, mostly belonging to the aristocracy and the nascent bourgeoisie. It is precisely the participation of Spain in these HE that is of interest in this research, since it was present in both. In the HE will occupy most of the rooms that made it up, through a great variety of bibliographic and documentary material, paintings by renowned artists, pieces of decorative art, liturgical furniture, tapestries and, above all, objects of historical value that alluded to facts or outstanding characters of the national future, between the fifteenth and seventeenth centuries. For its part, in the HA, it participates with documentation and archaeological material fruit of its presence, for more than three centuries, in American territory. Thus, the study of such participation constitutes a privileged prism of observation of its political and cultural implications. The work is divided into five parts, each divided into two chapters. The first deals, on the one hand, with the postulates that governed the policies of remembrance assumed by Italy, the United States and Spain, the three countries that, on both sides of the Atlantic, assumed the lead in the celebration of the IV centenary of the discovery of America (IV centenary); on the other, it analyzes the divergent senses adopted by the exhibitions that, as central events of the commemoration, were projected in each of these nations, emphasizing the process of delimitation of the nature of the circumscribed for the Spanish case. In the second, he undertakes the approach to the specific context of the Iberian country, exploring how a concrete visual rhetoric, related to Columbian iconography, places the figure of Columbus and the success of the discovery at the service of the image of Spain as an imperial nation, in which a series of practices of remembrance confined not only to history painting but to the public space and the publishing industry will converge. In the second, he undertakes the approach to the specific context of the Iberian country, exploring how a concrete visual rhetoric, related to Columbian iconography, places the figure of Columbus and the success of the discovery at the service of the image of Spain as an imperial nation, in which a series of practices of remembrance confined not only to history painting but to the public space and the publishing industry will converge. The third, puts the focus of attention on the exhibition complex that took place in Madrid in 1892 that show, in some way, a hierarchy of national imaginaries around history, the arts, archaeology and industry. In the first instance, it addresses the exhibition projects other than the HE, such as the International Exhibition of Fine Arts, the School and the Work Contest, as well as small initiatives of various kinds; to then focus on the HD, especially on the diffuse boundaries that accompanied the process of delimitation of their denomination and nature, and how this situation was externalized in the museographic discourse that they deployed. The last two parts assume a detailed study of Spain's participation in EH. The fourth, analyzes its presence in the EHA, showing how this participation is part of the finisecular colonial geopolitical context addressing, first and foremost, the presence in this exhibition of other nations that dispute this imperial context, in its multiple edges, such as Portugal, Denmark, Norway, France and the United States. Secondly, it examines the facilities of Spain, which will exhibit mining material and ethnographic objects from, especially, those that were still its colonies; as well as pre-Columbian antiquities preserved in its museums. The fifth, explores the political and historical implications that underlie the purpose of shaping a national unity that underlines the historical continuity between the Catholic kings and the finisecular Spain in crisis, in which they converge: monarchy, state institutions, church and private collectors. Thus, in the first instance the awakening of an imperial consciousness based on the possession of a historical and artistic heritage by the royal house is studied; museums, libraries and state archives; and, the Catholic church. Finally, it explores the role played by private collections, especially of aristocrats, in ratifying a timeline between Catholic kings and nineteenth-century sovereigns. In an attempt by Spain to recover the credibility of a finisecular government in crisis, both internally and externally, its participation in the EH was conceived, given its Iberian, American and European scope, as a political strategy to affirm and consolidate its place as a nation with imperial conscience; a tactic of visibility to combat three distinct geopolitical fronts. On the one hand, the European, in which the historiography of decadence expressed in the Black Legend predominated; on the other, the North American, which projects itself as a new power that can displace its prominence in Latin America; and, finally, the newly independent American nations that, being defining their identity referents, and before which it was appropriate to strengthen the ties that united them. In such a way that, the updating of an imperial consciousness acquires, in the centenarist conjuncture, a dimension focused on new forms of colonization, from the cultural and historical field, led by the Hispanist movement, in which shared history, race and religion, on both sides of the Atlantic, are resignified as the banners of a nation with imperial consciousness. The research allowed to infer that, in terms of patrimonialization of a glorious past, a differentiation was carried out between the material of European origin, now converted into an argument of the degree of civilization reached by Spain during the Modern Age, exposed in the EHE; and, the American material, which acquires the connotation of test and trophy, exhibited in the EHA. In this context, the spectacular deployment of Spain in the EH, through historical, artistic and American archaeology collections, contributed to the process of patrimonialization of an imperial past that, after four centuries and through its vestiges, ratified the contribution of the Iberian country to the expansion of Western civilization. Managing to unite, as never before, different official and private strata, under a single objective, that of bringing to mind the foundations that supported the "discovery and conquest" of the American continent. For the government, the monarchy and the nobility it was a propitious moment to reassess their prestige, through a resignification of their patrimonial assets, which would imply a turn in their sense of appropriation, since it would extend from the particular scope to the national one. Establishing, in this way, a timeline between the time of the Catholic Monarchs, subscribed to the conquest and discoveries overseas, which elevated the Spanish crown to the category of empire, and that of the new era of imperialisms of the late nineteenth century, in which Spain needs to compete to expand its colonizing imaginary, now, from the cultural. In this purpose, the vestiges of the glories of the past are updated with the purpose of projecting an imperialist-paternalistic imaginary on the other American, that of a nation with civilizing expectation, under which underlies the notion of a transatlantic race, whose foundations will be a shared history, language and religion.es_ES
dc.format.mimetypeapplication/pdfes_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Córdoba, UCOPresses_ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/es_ES
dc.subjectMuseografíaes_ES
dc.subjectDiscurso museográficoes_ES
dc.subjectImaginarios nacionaleses_ES
dc.subjectExposicioneses_ES
dc.subjectCentenarioses_ES
dc.subjectSiglo XIXes_ES
dc.subjectEspañaes_ES
dc.titleEspaña y la proyección de una imagen nacional en época de crisis. Las Exposiciones Históricas del IV Centenario del Descubrimiento de América (Madrid, 1892)es_ES
dc.title.alternativeEspaña y la proyección de una imagen nacional en época de crisis. Las Exposiciones Históricas del IV Centenario del Descubrimiento de América (Madrid, 1892)es_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/doctoralThesises_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Ficheros en el ítem

Thumbnail

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem