• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Revista Española de Filosofía Medieval
  • Revista Española de Filosofía Medieval. N. 06 (1999)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Revista Española de Filosofía Medieval
  • Revista Española de Filosofía Medieval. N. 06 (1999)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Algunas consideraciones sobre estética musical árabe

Thumbnail
View/Open
refime_6_9.pdf (1.574Mb)
Author
Cortés García, Manuela
Publisher
UCOPress
Date
1999
Subject
Música medieval árabe
Música andalusí
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
En principio, Ia poesía considerada como génesis del arte árabe, y, más tarde, Ia prosa de adab surgieron con Ia idea de ciencia que destacaba el dominio de Ia belleza, idea que se proyectaría después sobre Ia música. Por otra parte, Ia aportación griega al legado filosófico y científico árabe clásico, cuya sombra aparece reflejada sobre los primeros tratados de los filósofos y teóricos musicales, entre los que se encuentran alKindf (s. IX) y al-Farabf (s. X), germino en Ia concepción de un nuevo sentido sobre Ia <<belleza». De esta forma, y desde un observatorio que tiene como punto de referencia el mundo clásico griego, los nuevos parametros surgirán como consecuencia de su propia identidad e idiosincrasia, en los que el patrimonio poético y musical, unido al pensamiento religioso y filosófico, complementarán Ia taracea de un nuevo concepto, <<estética musical». El estudio de Ia música medieval áarabe revela que Ia armonía entre el contenido poético, lingüístico, rítmico y melódico caminaron en paralelo, produciéndose un equilibrio, una relación armónica, y, en definitiva cósmica que les llevo a acuñar un cierto ideal estético basado en Ia belleza y Ia emoción artística que despertaba como reflejo de una armonía entre cuerpo y alma, y que facilitaría Ia unión con lo infinito y Ia divinidad.
 
At the beginning, the poetry was considered as the genesis of the arabic art, and after then the prose of adab, both of them appeared with the idea of the <<beauty science>>. This idea would be projected on the music. On the other hand, the greek heritage of the classic arabic philosophy legacy was reflected during the first manuscripts of the arabic philosophers and musical theoreticians as al-Kindf (s.IX) and al-Farabf (s.X), as a result appeared a new conception of the <<beauty>> and <<aesthetic>>. By this way, taking as a point of reference the greek classical world, the new parameters would appear as an result of this own reality and idiosyncrasy. Their poetry and musical legacy, joined to the philosopher and religious mind would complete the work of the <<aesthetic musical art>>. The study of the arabic middle music prove that the harmony in the poetry, lingUistic and rhitmycal contents, go in parallel with the melodic content until it reached a harmonic relation and in definitive cosmic, and as a result an <<aesthetic ideal>>. This ideal was based on <<beauty>> and the <<aesthetic emotion>> produced by the art and all that as reflet to the harmonic until the corp and the spirit and oriented to the spherical work and to the divinity.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/22166
Fuente
Revista Española de Filosofía Medieval 6, 131-155 (1999)
Versión del Editor
https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/refime/index
Collections
  • Revista Española de Filosofía Medieval. N. 06 (1999)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital