• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Revista Española de Filosofía Medieval
  • Revista Española de Filosofía Medieval. N. 22 (2015)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Revista Española de Filosofía Medieval
  • Revista Española de Filosofía Medieval. N. 22 (2015)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Visio artis, Simbolismo, Analogía y Ontología en el Arte de Ramon Llull

Visio artis, Symbolism, Analogy and Ontology in the Art of Ramon Llull

Thumbnail
View/Open
Refime 22-2.pdf (760.7Kb)
Author
Sidera Casas, Jordi
Publisher
UCOPress
Date
2015
Subject
Llull
Arte
Cosmología
Art
Cosmology
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El presente artículo tiene como objetivo analizar cuál fue el núcleo originario del ‘arte’ de Ramón Llull, y que según nos cuenta el autor, fue fruto de la visión que tuvo en la montaña de Randa. Partimos del hecho paradójico que Llull describa su arte como fruto de esa revelación inmediata, pero a lo largo de su vida fue reelaborando incesantemente la estructura artística, tanto en sus aspectos formales como procedimentales. Para ello realizaremos una aproximación hermenéutica a la ontología, la lógica y el simbolismo del arte luliano para delimitar con la máxima precisión posible cuál fue la novedad que supuso el arte, y que se mantuvo permanentemente a través de los cambios. Con ello llegamos a la conclusión que la llamada ‘iluminación de Randa’, consistió en una visión mística del cosmos y de sus relaciones internas, pero no del proceso argumentativo del arte, el cual Llull fue precisando a lo largo de toda su vida.
 
This article analyses the original core of the ‘Art’ of Ramon Llull, which, according to the author, was the result of a vision on Mount Randa. We start from the paradoxical fact that Llull describes his Art as a result of an immediate revelation, but throughout his life constantly reworked the artistic structure, in both formal and procedural aspects. We thus take a hermeneutical approach to the ontology, logic and symbolism of Llull’s Art to define as precisely as possible what remained constant through the changes. We conclude that the so-called ‘illumination of Randa’ was actually a mystical vision of the cosmos and its internal relations, but not the argumentative process of the Art, which Llull clarified over the course of his life.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/23570
Fuente
Revista Española de Filosofía Medieval 22, 11-22 (2015)
Versión del Editor
https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/refime/index
Collections
  • Revista Española de Filosofía Medieval. N. 22 (2015)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital