• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Docencia y Derecho
  • Docencia y Derecho. N. 17 (2021)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Docencia y Derecho
  • Docencia y Derecho. N. 17 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Educar es creer en la persona. Reflexiones en torno al derecho a la educación.

Educating for what? Reflections on the right to education.

Thumbnail
View/Open
Docencia_y_derecho_17_2.pdf (355.6Kb)
Author
Milione, Ciro
Publisher
UCOPress
Date
2021
Subject
Educación
Derecho
Democracia
Dignidad humana
Education
Right
Democracy
Human dignity
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Al comienzo del siglo pasado, en su obra “The Outline of History” Wells afirmaba que la historia de la humanidad se está volviendo, cada vez más, en una carrera entre la educación y la catástrofe. Esta lectura casi apocalíptica de la realidad humana pone en evidencia algo que ha resultado suficientemente claro desde los albores de la cultura occidental: que pocos factores, como el educativo, influyen de manera decisiva en el funcionamiento de nuestros modelos democráticos. Y, sin embargo, la educación no es solo un mecanismo que garantiza la salud de nuestros sistemas de convivencia. Es a la vez un instrumento decisivo para la realización del principio de dignidad humana. Este trabajo reflexiona sobre esta naturaleza doble de la educación sintetizando algunas conclusiones expuestas por el autor en la ponencia “Reflexiones sobre el derecho a la educación desde una perspectiva teleológica y jurídica” presentada en el VI Congreso internacional “Derecho a la educación: innovación docente y mejora educativa”, organizado por la Universidad de Córdoba y la Universidad de Valencia los días 4 y 5 de marzo de 2021.
 
At the beginning of the last century, in his work “The Outline of History” Wells stated that human history is increasingly becoming a race between education and catastrophe. This almost apocalyptic reading of human reality highlights something that has been sufficiently clear since the dawn of Western culture: that few factors, such as education, have a decisive influence on the functioning of our democratic models. And yet, education is not only a mechanism that guarantees the health of our systems of coexistence. It is also a decisive instrument for the realization of the principle of human dignity. This paper reflects on this dual nature of education by synthesizing some conclusions presented by the author in the paper “Reflections on the right to education from a teleological and legal perspective” presented at the VI International Congress “Right to education: teaching innovation and educational improvement”, organized by the University of Cordoba and the University of Valencia on March 4th and 5th, 2021.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/23884
Fuente
Docencia y Derecho 17, 3-18 (2021)
Versión del Editor
https://journals.uco.es/dyd/issue/archive
Collections
  • DDPE-Artículos, capítulos, libros...
  • Docencia y Derecho. N. 17 (2021)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital