• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Docencia y Derecho
  • Docencia y Derecho. N. 17 (2021)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Docencia y Derecho
  • Docencia y Derecho. N. 17 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Las bibliotecas digitales y virtuales en el Derecho Internacional de los derechos humanos: un motor para promover una educación innovadora, accesible e inclusiva

Digital and virtual libraries in International human rights Law: a powerful tool for the promotion of innovative, accesible and inclusive education

Thumbnail
View/Open
Docencia_y_derecho_17_11.pdf (373.9Kb)
Author
Fanni, Simona
Publisher
UCOPress
Date
2021
Subject
Bibliotecas digitales
Bibliotecas virtuales
Educación
Innovación docente
Derechos humanos
Digital libraries
Virtual libraries
Education
Educational innovation
Human rights
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El presente trabajo tiene como propósito la investigación del papel que las bibliotecas digitales y virtuales pueden desempeñar en el marco del derecho a la educación, considerándose éstas como herramientas capaces de promover la innovación docente y nuevas oportunidades de aprendizaje. Se expone que la creación de una red de bibliotecas digitales y virtuales, mediante la cooperación internacional, puede favorecer la implementación de un modelo educativo inclusivo, accesible y solidario. Desde esta perspectiva, se analiza el cuadro del derecho internacional de los derechos humanos, haciendo hincapié en el derecho a la educación, en el derecho a la ciencia, y en las correspondientes obligaciones estatales. Finalmente, se examinan la Digital Transformation Strategy for Africa de la Unión Africana y el Plan de Acción de Educación Digital, considerándolos como modelos interesantes a efectos de implementar la teorización formulada.
 
The present study explores the role that digital and virtual libraries may play in the framework of the right to education, as they are capable of promoting educational innovation and the definition of new learning opportunities. In particular, this study argues that the creation of a network of digital and virtual libraries through international cooperation may help the implementation of an inclusive and accessible educational model, based on solidarity. From this perspective, the landscape of international human rights law is analysed, especially the right to education and the right to enjoy the benefits of scientific progress, as well as the corresponding States’ obligations. Finally, two significant regional projects are assessed, namely, African Union’s Digital Transformation Strategy for Africa and the Digital Education Plan of the European Union, since they represent two viable models for the implementation of the view that this study theorizes.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/23901
Fuente
Docencia y Derecho 17, 162-182 (2021)
Versión del Editor
http://www.uco.es/docencia_derecho/index.php/reduca
Collections
  • Docencia y Derecho. N. 17 (2021)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital