Kingdom y el auge del zombi en la ficción televisiva surcoreana
kingdom and the rise of the zombie in south korean television fiction

View/ Open
Author
Añón-Lara, Alberto
Publisher
UCOPressDate
2022Subject
TV HorrorK-Horror
Zombi
Kingdom
Neoliberalismo
Kim Eun-hee
Netflix
Neoliberalism
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
La proliferación de las plataformas de vídeo bajo demanda y la globalización
del terror televisivo en los últimos años ha hecho que monstruos representativos
de la cultura popular occidental comiencen a aparecer en contextos
nacionales en los que no suele ser habitual encontrarlos. Partiendo de esta
premisa, este artículo se centra en el estudio de aquellos factores culturales,
sociales y económicos que han contribuido a la popularización de las narrativas
de zombis en Corea del Sur. Así mismo, analizaremos la serie Kingdom (Kim
Seong-hun y Park In-je, Netflix: 2019-) con el objetivo de desentrañar las
novedades narrativas que pudiera incorporar con respecto a las ficciones
occidentales dedicadas a esta criatura, prestando especial atención a la forma
en la que la naturaleza metafórica del muerto viviente se reformula
adaptándola a las ansiedades culturales de la sociedad surcoreana. The proliferation of video-on-demand platforms and the globalization of television horror in the last few years has led to the appearance of representative monsters of Western popular culture in national contexts where they are not usually found. Starting from this premise, this article focuses on the study of those cultural, social and economic factors that have contributed to the popularization of zombie narratives in South Korea. Likewise, we will analyze the television show Kingdom (Netflix: 2019-) with the aim of unraveling the narrative developments it might incorporate with respect to the Western fictions
dedicated to this creature, paying special attention to the way in which the metaphorical nature of the living dead is reformulated by adapting it to the cultural anxieties of South Korean society