• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • SERIARTE. Revista científica de series televisivas y arte audiovisual
  • Seriarte. Vol. 01 (2022)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • SERIARTE. Revista científica de series televisivas y arte audiovisual
  • Seriarte. Vol. 01 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Fantasmas del lejano Oriente. Mitología y plasmaciones en la serie "Folklore" de HBO

Ghost of the far east. Mythology and impressions in HBO ́s Folklore series

Thumbnail
View/Open
Seriarte_1-7.pdf (2.421Kb)
Author
Martínez Sánchez, Álvaro
Publisher
UCOPress
Date
2022
Subject
Fantasma
Asia
Explotación
Mitología
Comparativa
Terror
Series
Ghost
Explotation
Mythology
Comparison
Horror
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Como en su momento sucedió con el cine de monstruos clásicos de la Universal y la Hammer, o el subgénero slashera partir de 70 ́s, el llamado J-Horror(Japanese Horror) provocó un oleaje de explotación que inundó las carteleras de todo el mundo. El mérito hemos de atribuírselo a Sadako, aquella mujer que irrumpiera espasmódica a través de la televisión, y cuya fuerza visual acabó por condicionar la forma en que se imaginó al fantasma en el s. XXI.M as el yūreio espectro japonés no es la única criatura sobrenatural arraigada en el imaginario asiático, un hecho constatable si echamos una ojeada a las distintas plataformas de streaming, donde multitud de películas tailandesas, singapurenses, malayas, o indias, exponen su mitología secular por medio de filmes protagonizados por entes sobrenaturales de lo más diverso. Tal vez el ejemplo más notable lo encontremos en Folklore, una serie de mediometrajes de terror auto conclusivos que cuentan con la particularidad de descubrir el tipo de espíritu más representativo de cada país asiático. Nuestro objetivo en este artículo será realizar un análisis antropológico de cada criatura, al tiempo que analizamos cinematográficamente los distintos episodios.
 
As in its time happened with the classic monster movies of Universal and Hammer, or the slasher subgenre from the 70's onwards, the so-called J-Horror (Japanese Horror) caused a wave of exploitation that flooded billboards around the world. We mustgive credit to Sadako, that specter that burst spasmodically through television, and whose visual force ended up conditioning the way in which the specter was imagined in the 21st century. But the yūrei or Japanese ghost is not the only supernatural creature rooted in the Asian imaginary, a fact that can be verified if we lookat the different streaming platforms, where a multitude of Thai, Singaporean, Malaysian or Indian films expose their secular mythology through films starring the most diverse supernatural entities. Perhaps the most notable example is Folklore, a series of self-concluding medium-length horror films that have the particularity of presenting the most representative type of specter of each Asian country. Our objective in this article will be to make an anthropological analysis of each creature, while cinematographically analyzing the different episodes.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/24561
Fuente
Seriarte 1, 115-137 (2022)
Versión del Editor
https://journals.uco.es/index.php/seriarte
Collections
  • Seriarte. Vol. 01 (2022)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital