• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Littera Aperta. International Journal of Literary and Cultural Studies
  • Littera Aperta. N. 06 (2018)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Littera Aperta. International Journal of Literary and Cultural Studies
  • Littera Aperta. N. 06 (2018)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Trans-Mediation of Gender in Elia Kazan’s Adaptation of A Streetcar Named Desire

Transmediación de género en la adaptación de Elia Kazan de Un tranvía llamado deseo

Thumbnail
View/Open
littera6_4.pdf (262.8Kb)
Author
Nazemi, Zahra
Harehdasht, Hossein Aliakbari
Movahhed, Abdolmohammad
Publisher
Cultural Association Littera Aperta
Date
2018
Subject
Gender
Trans-mediation
Literary Adaptations
A Streetcar Named Desire
Elia Kazan
Género
Transmediación
Adaptaciones literarias
Un Tranvía Llamado Deseo
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Elia Kazan is among the first directors who adapted Tennessee Williams’s A Streetcar Named Desire(1951) for the cinema. Kazan’s film adaptation wasalmost faithful to the original manuscript by sticking to Williams’s words and sentences. However,even if one ignores the cultural and historical contexts, the alterations that take place in the process of trans-mediation cannot be disregarded, since the telling mode in the text changes to the showing mode in the media. With this hypothetical basis, the present study aims to detect the possible alterations in the adaptation of the play to examine gender roles in both texts. Using the ideas of Linda Hutcheon in A Theory of Adaptation(2013), the authors have studied the verbal signs in the play togetherwith the verbal and visual codes in the movie to assesshow the film adaptation has incorporated the ideas of femininity, which are the main concerns of the play, too. The results of the study suggest that the alterations from the literarytext to filmhave contributed to the development of female identity.
 
Elia Kazan se encuentra entre los primeros directores que adaptaron el drama Un Tranvía Llamado Deseo(1951) de Tennessee Williams para el cine. La adaptación cinematográfica de Kazan es bastante fiel al libreto original, al seguir de cerca las palabras e ideas de Williams. Sin embargo, incluso si uno ignora los contextos culturales e históricos, no se pueden soslayarlas alteraciones que suceden en el proceso de mediación, donde el modo de narración en el texto cambia al modo de visualización en el medio audiovisual. A partir de esta hipótesis, este estudio tiene como objetivo detectar las posibles alteraciones en la adaptación de la obra, para examinar los roles de género en ambos textos. Utilizando las ideas de Linda Hutcheon en A Theory of Adaptation(2013), los autores han estudiado los signos verbales en la obra frente a los códigos verbales y visuales en la película para examinar cómo la adaptación cinematográfica ha incorporado las ideas de feminidad, que constituyen, asimismo, las principales preocupaciones de la obra original. Los resultados del estudio sugieren que los cambios operados del drama a la película contribuyen a la construcción de la identidad femenina.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/24825
Fuente
Littera Aperta 06, 63-77 (2018)
Versión del Editor
https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/litteraaperta/
Collections
  • Littera Aperta. N. 06 (2018)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital