• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Revista de innovación y buenas prácticas docentes
  • Revista de innovación y buenas prácticas docentes. Vol. 10, n. 02 (2021)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Revista de innovación y buenas prácticas docentes
  • Revista de innovación y buenas prácticas docentes. Vol. 10, n. 02 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La dirección de Trabajos Fin de Grado: Una perspectiva docente de buenas prácticas

The supervision of undergraduate students’ dissertations: a perspective from the supervisors

Thumbnail
View/Open
ibod_10_2_9.pdf (289.2Kb)
Author
Lera-López, Fernando
Publisher
UCOPress
Date
2021
Subject
Estudios universitarios
Aprendizaje
Supervisión
Tecnologías de la información y la comunicación
University studies
Learning
Supervision
Information and telecommunication technologies
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
La realización del Trabajo Fin de Grado (TFG) constituye para el alumno universitario su primer trabajo de investigación que debe realizar de manera autónoma, con la supervisión de un docente. Distintos trabajos a nivel internacional han analizado esta relación entre alumno y docente, principalmente considerando la perspectiva del primero. Este trabajo constituye una novedad para el análisis de la supervisión de TFG en España, analizando la perspectiva del docente universitario para buenas prácticas docentes. Para ello, se han manejado dos encuestas a 29 docentes pertenecientes a 9 universidades públicas españolas, que han valorado esta relación y el rol desempeñado tanto por el docente como por el alumno. Los resultados obtenidos muestran que el uso de los medios digitales es muy importante en las relaciones de comunicación y supervisión de los TFG. En cuanto al propio docente, se debe motivar y animar al alumno, además de comprometerse a responderle en un plazo determinado. Respecto a los estudiantes, el estudio refleja una serie de deficiencias específicas, como es la redacción del trabajo, junto con otras más genéricas de compromiso y autonomía. Estos resultados pueden ofrecer orientaciones e indicaciones al docente universitario de cara a una mejor dirección de los trabajos fin de grado.
 
Different studies at international level have analyzed the relationship between student and supervisor in the development of the undergraduate dissertation. Nevertheless, studies have mainly considered the students’ perspective. This paper is a novelty for the analysis in the supervision of undergraduate dissertations in Spain, analyzing the supervisor’s approach. For this, two surveys have been conducted to 29 teachers with experience in undergraduate dissertation supervision belonging to 9 Spanish public universities, who have valued the relationship between supervisors and students. Likewise, the use of digital media for the development of this supervision has been considered. The results show that the use of digital media is very important in communication relationship and supervision of the undergraduate dissertation. According to the survey, supervisor should mainly motivate and encourage students, in addition to committing to respond within a certain period. Regarding students, the study reflects a series of specific deficiencies, such as the writing of the dissertation along with other more general commitments and autonomy, associated with their ignorance of what the realization of it entails. These results can offer orientations and indications to the supervisors towards a better supervision of the undergraduate dissertation.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/25462
Fuente
Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 10(2), 117-130
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ripadoc/index
Collections
  • Revista de innovación y buenas prácticas docentes. Vol. 10, n. 02 (2021)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital