• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Revista de innovación y buenas prácticas docentes
  • Revista de innovación y buenas prácticas docentes. Vol. 10, n. 02 (2021)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Revista de innovación y buenas prácticas docentes
  • Revista de innovación y buenas prácticas docentes. Vol. 10, n. 02 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Análisis de la adaptación de la docencia virtual universitaria durante la COVID-19

Analysis of the adaptation of online university teaching during the COVID-19 times

Thumbnail
View/Open
ibod_10_2_10.pdf (1.287Mb)
Author
Garres-Díaz, José
Herrera-Fernández, Jónatan
Albujer-Brotons, Alma L.
Caballero-Campos, Magdalena
Morales de Luna, Tomás
Publisher
UCOPress
Date
2021
Subject
Calidad de la enseñanza
Cambio tecnológico
Enseñanza superior
Tecnologías de la información y de la comunicación
Higher education
Information and communication technologies
Teaching quality
Technological change
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Presentamos un estudio que analiza la opinión del estudiantado sobre la adaptación a la docencia online realizada en la Universidad de Córdoba durante la crisis sanitaria de la COVID-19. Lo inesperado de la situación acaecida condujo al uso de distintas y muy variadas estrategias para la virtualización por parte del profesorado. El objetivo de este estudio ha sido analizar distintas cuestiones: la adaptación de la docencia a un formato virtual por parte del profesorado, la valoración de la docencia presencial frente a la virtual, el tipo de docencia recibida (síncrona, asíncrona o una combinación de ambas), al igual que la opinión sobre la misma, y el uso y valoración de las herramientas de videoconferencia y comunicación más utilizadas. Además, hemos realizado un análisis y una comparativa de dichas herramientas de videoconferencia. El estudio se ha realizado a través de la elaboración de una encuesta dirigida al estudiantado. La alta y heterogénea participación obtenida, nos permite obtener una visión muy general de la eficacia y valoración de las distintas aproximaciones, así como algunas conclusiones de interés de cara a la organización futura de la docencia.
 
A study is presented based on the students’ opinion, analyzing the adaptation of the online teaching in the University of Córdoba during the COVID-19 health crisis. As consequence of the sudden crisis, different strategies and tools were used by teachers for the virtualization of the university teaching. The main goals of this study are to analyze: how teaching has been adapted to the online framework by teachers, how this online teaching is evaluated by students when compared to classical on-site teaching, which type of teaching has been mostly used (synchronous, asynchronous or both), how these approaches are valued, and which are the uses and assessment of the most popular video-conference programs. Moreover, an analysis and comparison of video-conferencing software will be presented. In order to carry out this study a survey for students has been drawn up. Thanks to the high and heterogeneous students’ turnout in this study, it is possible to obtain an overview of the efficiency and evaluation of the different approaches used in online teaching. Some relevant conclusions may be drawn for future similar case scenarios.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/25463
Fuente
Revista de Innovación y Buenas Prácticas Docentes, 10(2), pp. 131-157
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ripadoc/index
Collections
  • Revista de innovación y buenas prácticas docentes. Vol. 10, n. 02 (2021)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital