• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • UcoArte. Revista de Teoría e Historia del Arte
  • UcoArte. Vol. 11 (2022)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • UcoArte. Revista de Teoría e Historia del Arte
  • UcoArte. Vol. 11 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La imagen de Andalucía y Sevilla en Charlie Chaplin’s Burlesque on Carmen (Charles Chaplin, 1916)

The image of Andalusia and Seville in Charlie Chaplin’s burlesque on Carmen (Charlie Chaplin, 1916)

Thumbnail
View/Open
ucoarte_11_9.pdf (863.9Kb)
Author
Pérez García, Lucía
Publisher
UCOPress
Date
2022
Subject
Cine
Carmen
Chaplin
Andalucía
Sevilla
Cinema
Andalusia
Seville
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Desde 1915 hasta la actualidad, muchos directores nos han dejado su visión de Carmen. Una visión que en muchas ocasiones ha estado condicionada por la de los viajeros y artistas del siglo XIX. Es el caso, sobre todo, de los primeros filmes, tanto por su cercanía temporal con el movimiento romántico, como por encontrarse en un momento de desarrollo de la técnica cinematográfica, donde los medios no permitían grandes alardes, y primaba el espectáculo. Ejemplo de ello es la Carmen de Chaplin la cual, además, tiene la peculiaridad de tratarse de una parodia. El interés que genera conocer la visión de tan importante director se ve, pues, duplicado, ya que una parodia no hace más que ahondar en el tópico hasta la exageración. Así, en este trabajo se hace un análisis cinematográfico de la imagen de Andalucía y Sevilla que se desprende de esta producción, buscando entender su visión personal y relación con nuestra cultura, y cómo esta fue recibida.
 
From 1915, many directors have shown us their vision of Carmen. A vision that on many occasions has been conditioned by that of the travelers and artists of the 19th century. This is the case of the earlier films, both because of their temporal proximity to the romantic movement, and because they were made at a time when the development of the cinematographic technique did not allow great boasting, and the spectacle was the priority. A good example is Chaplin's Carmen which, moreover, has the peculiarity of being a parody. The interest generated by analyzing the vision of such an important director is, therefore, doubled, since a parody carries the topic to the exaggeration. That is why it is intended to make a cinematographic analysis of the image of Andalusia and Seville that emerges from this production, seeking to understand Caplin’s personal vision and his relationships with our culture, and the way it was received.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/25683
Fuente
UcoArte. Revista de Teoría e Historia del Arte 11, 162-181 (2022)
Versión del Editor
https://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ucoarte/index
Collections
  • UcoArte. Vol. 11 (2022)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital