• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Docencia y Derecho
  • Docencia y Derecho. N. 18 (2021)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Docencia y Derecho
  • Docencia y Derecho. N. 18 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La enseñanza de los derechos: una cuestión de ponderación (criterios para diseñar buenas prácticas)

Teaching fundamental rights: a matter of weighting (criteria for design good practices)

Thumbnail
View/Open
Docencia_y_derecho_18_3.pdf (798.7Kb)
Author
Pérez-Domínguez, Fernando
Publisher
UCOPress
Date
2021
Subject
Derechos fundamentales
Interpretación
Ponderación
Metodología docente
Innovación docente
Fundamental rights
interpretationI
Weighting
Teaching method
Teaching innovation
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El presente trabajo parte de las muchas posibilidades metodológicas que ofrecen los derechos fundamentales como materia objeto de enseñanza. A partir de ello, se propone la idea de la ponderación en el diseño de estrategias docentes en materia de derechos fundamentales como ejercicio responsable de autoevaluación y crítica de nuestra labor como profesores de esta materia. Dicha ponderación habrá de tener presente, de un lado, el contexto y las circunstancias curriculares de la enseñanza de los derechos fundamentales en cada caso, titulación o asignatura y, de otro, la interpretación de los derechos fundamentales como parámetro predeterminado y objetivo que guíe el diseño de las estrategias para su enseñanza. A este respecto, se propone una lectura en clave pedagógica de la tesis de P. Häberle sobre la interpretación de la Constitución y los derechos fundamentales.
 
This paper begins considering the multiple methodological possibilities offered by fundamental rights as a subject matter of teaching. Based on this, the idea of weighting in the design of teaching strategies in the field of fundamental rights is proposed as a responsible exercise of self-evaluation and criticism of our labour as teachers of this subject. The weighting must take into account, on the one hand, the context and curricular circumstances of the teaching of fundamental rights in each degree or subject and, on the other, the interpretation of fundamental rights must be taken as a predetermined and objective parameter to guide the design of strategies for their teaching. In this regard, a pedagogical reading of P. Häberle's thesis on the interpretation of the Constitution and fundamental rights is proposed.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/25781
Fuente
Docencia y Derecho 18,17-43 (2021)
Versión del Editor
https://journals.uco.es/dyd/issue/archive
Collections
  • Docencia y Derecho. N. 18 (2021)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital