• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Historia y Genealogía
  • Historia y Genealogía. N. 12 (2022)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Historia y Genealogía
  • Historia y Genealogía. N. 12 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

"Dineros son calidad": los Aguayo, el condado de Villaverde la Alta y la compra de títulos por vía eclesiástica

"Money is quality": the Aguayos, the county of Villaverde la Alta and the purchase of titles through ecclesistical channels

Thumbnail
View/Open
Historia 12_3.pdf (406.2Kb)
Author
Rivas de la Torre, José Antonio
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2022
Subject
Títulos Nobiliarios
Movilidad Social
Nobleza
Edad Moderna
Venalidad
Nobility Titles
Social Mobility
Nobility
Early Modern Age
Venality
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
A lo largo de la Edad Moderna se produce un complejo proceso de renovación de las élites nobiliarias, en el que numerosas familias de advenedizos enriquecidos van a lograr ascender socialmente e incorporarse a este estamento privilegiado. Dentro de estos procesos de ascenso, juega un importante papel la obtención de un título nobiliario, que suponía para muchos la culminación de sus esfuerzos. Para logar tan importante paso, los linajes en ascenso van a contar con numerosas vías, una de las cuales fue la venta de títulos por parte de instituciones eclesiásticas. En el presente artículo trataremos de analizar esta vía mediante el estudio de uno de sus casos, la compra del título de condesa de Villaverde la Alta por parte de Dª Mariana de Castillo Escalera y su esposo. En este atenderemos a las circunstancias de esta compra y a las estrategias puestas en práctica por esta familia, tratando de situarlas en su contexto socioeconómico.
 
Throughout the Early Modern Age there was a complex process of renewal of the noble elites, in which numerous families of wealthy upstarts managed to ascend socially and join this privileged estate. Within these promotion processes, obtaining a noble title played an important role, which meant for many the culmination of their efforts. In order to achieve such an important step, the lineages on the rise had numerous ways, one of which was the sale of titles by ecclesiastical institutions. In this article we will try to analyse this route by studying one of its cases, the purchase of the title of Countess of Villaverde la Alta by Dª Mariana de Castillo Escalera and her husband. In this paper, we attend to the circumstances of this purchase and the strategies used by this family, trying to place them in their socioeconomic context.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/28759
Fuente
Historia y Genealogía 12, 71-98 (2022)
Versión del Editor
http://www.uco.es/servicios/publicaciones/revistas/index.php/hyg
Collections
  • Historia y Genealogía. N. 12 (2022)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital