• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Departamento de Matemáticas
  • DMat-Artículos, capítulos...
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Departamento de Matemáticas
  • DMat-Artículos, capítulos...
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Números negativos en los siglos XVIII y XIX: fenomenología y representaciones

Negative numbers in the 18th and 19th centuries: phenomenology and representations

Thumbnail
View/Open
Electronic Journal Fenomenología_negtivos_2009.doc (332Kb)
Author
Rico Romero, Luis
Maz-Machado, Alexander
Publisher
Universidad de Almería, Servicio de Publicaciones
Date
2009
Subject
Representaciones
Libros de texto
Historia de las Matemáticas
Fenomenología
Números negativos
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
In this article is displayed a categorisation on the phenomena and the representations used to introduce the negative numbers in mathematics books published in Spain during the XVIIIth and XIXth centuries. Through a content analysis of the fourteen texts selected to the study we distinguished four typologies of phenomena: physical, countable, temporal and mathematical. Four types of representations are also identified: verbal, numeric, graphic and algebraical. These results reflects that the knowledge and treatment of negative numbers in Spain were at the same level of other European countries in the studied period.
 
En este artículo se presenta una categorización sobre los fenómenos y las representaciones utilizados para presentar los números negativos en libros de texto de matemáticas publicados en España durante los siglos XVIII y XIX. Mediante un análisis de contenido en catorce textos seleccionados para el estudio, se distinguen cuatro tipologías de fenómenos: físicos, contables, temporales y matemáticos. También se identifican cuatro tipos de representaciones: verbales, numéricas, gráficas y algebraicas. Estos resultados reflejan en España un conocimiento y tratamiento de los números negativos al mismo nivel que el de otros países europeos de la época.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/3018
Fuente
Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17(1), 537-554 (2009)
Versión del Editor
http://www.investigacion-psicopedagogica.org/revista/new/index.php?n=17
Collections
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • DMat-Artículos, capítulos...

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital