• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Tesis Doctorales UCO
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Tesis Doctorales UCO
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Posición epistemológica que subyace en las políticas educativas del subsistema universitario venezolano

Thumbnail
View/Open
2016000001248.pdf (1.405Mb)
Author
Sánchez Ávila, Marisela del Carmen
Director/es
Jiménez Eguizábal, José Alfredo
Álvarez Castillo, José Luis
Luquez Camacho, Petra
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2016
Subject
Política educativa universitaria
Enfoques epistemológicos
Misión Sucre
University Education Policy
Epistemological approaches
Mission Sucre
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El objetivo de esta investigación es analizar la posición epistemológica que subyace en las políticas educativas del subsistema universitario venezolano desde 2000 al 2013. Metodológicamente este estudio siguió orientaciones documentales-descriptivas y un diseño de campo. Teóricamente se sustentó en los aportes de Toulmin (1977), Vigotski (1987), Argyris y Schön (1989), Tello (2013), Padrón (1998), Habermas (1990), Jiménez, Jiménez y Palmeiro (2006) y otros. Las técnicas de investigación utilizadas fueron la revisión documental y la encuesta. En la primera se emplearon como instrumentos una guía de observación documental y una matriz descriptiva; en la segunda se aplicó un cuestionario, conformado por 24 preguntas, dirigidas a 50 estudiantes, pertenecientes a 03 aldeas universitarias de la Misión Sucre del Municipio Maracaibo del Estado Zulia. La técnica aplicada en el análisis de los datos es la estadística descriptiva, para reflejar frecuencias y porcentajes. Finalmente se concluye que la posición epistemológica que prevalece con mayor preferencia en la Misión Sucre es el enfoque instrospectivo vivencial de acuerdo al 89% de los estudiantes, continua el racional con el 74% y luego el empírico con 58%; sin embargo la primera posición no es única, pues estos resultados reflejan también la presencia de los otros enfoques que dominaron tradicionalmente la filosofía de la ciencia y aún se evidencian en esta realidad investigada.
 
The objective of this research is to analyze the epistemological position underlying the educational policies of the Venezuelan university subsystem from 2000 to 2013. Methodologically this documentary-descriptive study followed guidelines and design field. Theoretically it was based on input from Toulmin (1977), Vygotsky (1987), Argyris and Schon (1989), Taylor (2013), Padron (1998), Habermas (1990), Jimenez Jimenez and Palmeiro (2006) and others. The research techniques used were document review and survey. The first instruments were used as a guide for documentary and descriptive observation matrix; in the second questionnaire, consisting of 24 questions aimed at 50 students, 03 university villages belonging to the municipality of Sucre Mission of Maracaibo, Zulia State was applied. The technique applied in the analysis of data is descriptive statistics to reflect frequencies and percentages. Finally we conclude that the epistemological position that prevails more preferably in the Sucre Mission is introspective experiential approach according to 89% of students, continuous rational to 74% and then 58% empirical; however, the first position is not unique, since these results also reflect the presence of the other approaches that have traditionally dominated the philosophy of science and is still evident in this situation investigated.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/13278
Collections
  • DEduc-Tesis
  • Tesis Doctorales UCO

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital