Abstract
Nuestro objetivo es reflexionar sobre la interpretación que la convergencia europea
hace del nuevo modelo docente "Aprendizaje Centrado en el Alumno"(ACA). Contextualizamos el trabajo con una alusión a la creación del EEES y al aprendizaje permanente (Longlife learning) en la Europa del conocimiento. Al comparar los dos significados del ACA, vemos que se opta por el "centrado en el trabajo", pues el crédito europeo (ECTS) concreción del ACA, revela que el alumno es un agente ejecutor, no constructor del "volumen de trabajo" diseñado por el profesor/Dpto. Se
potencia "un aprendizaje por competencias'' para la armonización de los estudios superiores en la UE que facilite ''movilidad","empleo" y "competitividad". No obstante, el modelo docente adoptado facilita el cambio metodológico y de contenidos, integrando el trabajo individual y cooperativo
Our purpose is to reflect about the meaning of the teaching new model in the European Convergence: " Learning-centered in the Student"(ACA). We make a reference to the EEES creation and to the longlife learning in the knowledge Europe. After comparing both significances of the ACA, we observe that its option is "learning-centered in the work". The European Credit, a cornerstone of the ACA, shows to the student as an "executor agent of the "workload" designed by the teacher o Department, but he 's not a "constructivist agent". A "learning by competences" is emphasized to
the Higher studies "harmonization" and "flexibility" in UE for the enhance of the "mobility,
employment" and "competitiveness". Nevertheless, the adopted teaching model promotes changes in the methodology and knowledge contents with an integration of the individual and groupal work.