• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 04, n. 01 (2021)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 04, n. 01 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

El Sistema Métrico Decimal en manuales para el maestro de primaria en Costa Rica durante 1885-1914

The Metric System in manuals for primary education teachers in Costa Rica during 1885-1914

Thumbnail
View/Open
mes_4_1_3.pdf (510.2Kb)
Author
Barrantes-Hernández, Andrey
Picado-Alfaro, Miguel
Publisher
UCOPress
Date
2021
Subject
Aritmética
Educación primaria
Formación de maestros
Libros de texto
Sistema Métrico Decimal
Arithmetic
Primary education
Primary teacher training
Textbooks
Metric System
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El estudio tuvo como objetivo caracterizar la formación de los maestros ante la adopción del Sistema Métrico Decimal, a partir de las especificidades matemáticas y didácticas reconocidas en libros de texto para la educación primaria en Costa Rica entre 1885 y 1914. El estudio se ubica dentro de las investigaciones históricas en educación matemática; corresponde a un estudio descriptivo cuyas fuentes primarias fueron dos manuales para el maestro de enseñanza primaria. El análisis de los textos tomó como base los principios del análisis didáctico. Los resultados acentúan tendencias en cuanto a la estructura conceptual y las representaciones que exponen el sistema en los manuales, se caracterizan las tareas y se resaltan las sugerencias para el maestro, al momento de la enseñanza del Sistema Métrico Decimal.
 
The study aimed to characterize the training of teachers when Metric System was adopted in Costa Rica, based on the mathematical and didactic specificities recognized in textbooks for primary education between 1885 and 1914. The study is located within the historical research in mathematics education; it corresponds to a descriptive study whose primary sources were two manuals for the primary school teacher. The analysis of the texts was based on the principles of didactic analysis. The results reveal trends in the manuals regarding the conceptual structure and representations that show the system in these texts, tasks are characterized and suggestions for the teacher when teaching Metric System are highlighted.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/24836
Fuente
Matemáticas, Educación y Sociedad, 4(1), 34-56
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/mes/
Collections
  • MES. Vol. 04, n. 01 (2021)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital