• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 01, n. 02 (2012)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 01, n. 02 (2012)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La importancia de la visualización en el aprendizaje de conceptos matemáticos

The importance of visualization in learning mathematical concepts

Thumbnail
View/Open
Edmetic_vol_1_n_2_7.pdf (353.9Kb)
Author
Gatica, Stella Nora
Ares, Óscar Enrique
Publisher
Universidad de Córdoba
Date
2012
Subject
Aprendizaje
Enseñanza
Tecnologías de la información y la comunicación
Elaboración de medios de enseñanza
Universidad
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
En los últimos tiempos, el estudio de la visualización en el pensamiento matemático es objeto de numerosas investigaciones, en parte, posiblemente, debido al surgimiento de la computadora como un recurso didáctico para la comprensión de conceptos matemáticos. Este trabajo tiene como objetivo reflexionar sobre la importancia de poder relacionar e interpretar imágenes visuales (utilizando manipulables virtuales) con la información que está dada en forma simbólica. Presentamos una propuesta didáctica para la comprensión del concepto de exactitud del método de Simpson utilizándose la interfase gráfica de MATLAB, GUI (graphical user interface), la cual fue puesta en práctica con alumnos de la asignatura Cálculo Numérico de la carrera Ingeniería Electrónica. El uso reflexivo y creativo de las nuevas tecnologías permiten dar un significado concreto a las nociones matemáticas. Por esta razón es necesario el diseño de nuevos materiales utilizando esta nueva metodología, donde muestren su uso efectivo en el aula. Del análisis realizado en la evaluación escrita y en el examen parcial de la asignatura, observamos que esta nueva metodología permite afianzar la comprensión y fijar el concepto con mayor facilidad a los que se someten a la enseñanza predominantemente algorítmica.
 
In recent times, the study of the display in mathematical thought is the subject of numerous investigations, in part, possibly due to the emergence of the computer as an educational resource for the understanding of mathematical concepts. This work aims to reflect on the importance of being able to relate and interpret visual images (using manipulable virtual) with the information that is given in symbolic form. We present a didactic proposal for the understanding of the concept of the accuracy of the Simpson's method using the graphical interface of MATLAB, GUI (graphical user interface), which was implemented with students from the subject numerical calculation of the career Electronic Engineering. Use reflective and creative of the new technologies, allow give concrete meaning to the mathematical notions. For this reason it is necessary to design of new materials using this new methodology, where show their effective use in the classroom. The analysis made in the written assessment and in the partial examination of the subject, we note that this new methodology allows you to strengthen the understanding and establish the concept more easily to those who undergo the teaching predominantly algorithmic.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/11639
Fuente
Edmetic 1(2), 88-107 (2012)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/index
Collections
  • Edmetic. Vol. 01, n. 02 (2012)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital