• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

La violencia entre estudiantes según el profesorado en los Centros de Educación Especial de Córdoba

Violence between students according to teachers of Special Education Centers in Cordoba

Thumbnail
View/Open
alos.pdf (119.1Kb)
Author
Falla Fernández, Daniel
Alós Cívico, Francisco
Moriana Elvira, Juan Antonio
Ortega Ruiz, Rosario
Alós Cívico, Francisco
Publisher
Universidad de Oviedo
Date
2012
Subject
Violencia escolar
Discapacidad
Centros de educación especial
School violence
Disability
Special education centers
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
En los últimos años, la violencia escolar ha recibido una importante atención científica. Los estudios más recientes han revelado que los estudiantes con discapacidad son uno de los colectivos que más agresiones reciben. Sin embargo, apenas existen estudios en España sobre este problema en este tipo de estudiantes, y son verdaderamente raros los estudios que se han hecho con alumnado escolarizado en centros de educación especial. El estudio que aquí se presenta se ha dirigido a comprobar si existe violencia entre iguales en los centros especiales. Diez docentes han observado a una muestra de 55 escolares que han sido entrevistados mediante un cuestionario ad hoc. Los resultados obtenidos indican que entre estos escolares la prevalencia de cometer o padecer violencia directa, tanto física como verbal es muy alta, algo menor las agresiones verbales indirectas. No se han encontrado diferencias relativas al sexo, edad o discapacidad intelectual, aunque sí relativas a la titularidad del centro educativo y al tipo de discapacidad que presenta el estudiante. Los resultados se discuten en relación con estudios previos en centros ordinarios y se concluye que es necesario diseñar programas específicos para prevenir la violencia en este tipo de centros.
 
In recent years, school violence has received significant scientific attention. More recent studies have revealed that students with disabilities are one of the groups whom receive more aggression. However, there are only a few national studies focusing on the relationship among student’s disabilities who attend, all of them, at special schools. The main objective of our research has been directed to check if there is violence between peers in special schools. Ten teachers who work with a sample of 55 students had been interviewed using an ad hoc questionnaire. The results show that the prevalence of these students in commit or suffer direct violence, both physical and verbal is very high, somewhat lower indirect verbal aggression. There is no a significant differences in relation with gender, age or intellectual disabilities, although there are ones by type of school (public or private) and type of disabilities. The results are discussed regard with preliminary studies in regular schools and it concludes that it is necessary to design specific programs to prevent violence in these centers.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/11843
Fuente
Aula Abierta 40 (1), 3-14 (2012)
Collections
  • DEduc-Artículos, capítulos...
  • Artículos, capítulos, libros...UCO

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital