• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Creneida. Anuario de Literaturas Hispánicas
  • Creneida. N. 5 (2017)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Creneida. Anuario de Literaturas Hispánicas
  • Creneida. N. 5 (2017)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Góngora y la estética del borrón. Otra vez el soneto al Greco

Góngora and the Blur Aesthetic. Once again the Sonnet to El Greco

Thumbnail
View/Open
creneida_5_9.pdf (217.1Kb)
Author
Huergo Cardoso, Humberto
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2017
Subject
Borrón
Negatividad
Hipérbaton
Pintura
Sueño
Blur
Negativity
Hyperbaton
Painting
Dream
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Maridaje de la filología y la filosofía del arte, este trabajo tiene por objeto el estudio de la estética del borrón en la poesía de Góngora y la pintura del Greco, tomando como punto de partida el conocido soneto “Inscripción para el sepulcro de Domínico Greco”. El trabajo está dividido en cinco partes: 1) el repaso crítico de la bibliografía dedicada al soneto, haciendo hincapié en la malinterpretación sistemática del concepto de “suavidad” o morbidezza en el sintagma “pincel süave”; 2) el estudio detallado de la formación del concepto de “borrón” en la teoría artística de Italia y España en los siglos XVI y XVII; 3) el estudio de la estética del borrón en el soneto al Greco de Góngora; 4) y la comparación entre el sueño de Morfeo y la pintura de borrones. 5) La última sección del trabajo rompe una lanza a favor de la estética del borrón y recomienda no leer a Góngora por encima de su balbuceo. Desde el punto de vista metodológico, el trabajo quisiera salvar la brecha insalvable que parece separar la filología tradicional y la filosofía del arte.
 
Combining philology and philosophy, this article analyses the aesthetics of formlessness in Góngora and El Greco taking as point of departure the well-known sonnet “An Inscription for the Tombstone of Domenikos Greco”. The paper is divided into five parts: 1) a critical review of the scholarship around the sonnet underlining the systematic misunderstanding of the specialized artistic term “softness” or morbidezza in the phrase “soft brush”; 2) a step-by-step explanation of the development of the concept of formlessness in sixteenth- and seventeenth-century Italian and Spanish artistic theory; 3) an analysis of formlessness in Gongora’s sonnet; 4) and a comparison between Morpheus dream and the pittura di macchie. 5) The fifth and last section makes a plea on behalf of the aesthetics of formlessness and invites the reader not to interpret Góngora over and beyond his quasi-mystical babbling. From a methodological point of view, the paper would like to bridge the seemingly unbridgeable gap between traditional philology and aesthetics.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/16084
Fuente
Creneida 5, 280-332 (2017)
Versión del Editor
http://www.uco.es/servicios/ucopress/ojs/index.php/creneida/index
Collections
  • Creneida. N. 5 (2017)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital