• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • International Journal for 21st Century Education
  • IJ21CE. Vol. 02 N. 01 (2015)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • International Journal for 21st Century Education
  • IJ21CE. Vol. 02 N. 01 (2015)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Repensar la educación y el desarrollo africano en clave de género: estudio centrado en el estado de la educación en Mozambique

Gender approach to rethink the education and the african development: Mozambican education study

Thumbnail
View/Open
ij21ce_2_4.pdf (196.5Kb)
Author
Martínez Martín, Irene
Publisher
Universidad de Córdoba, UCOPress
Date
2015
Subject
Educación
Empoderamiento
Feminismos
Formación profesorado
Postcolonial
Education
Empowerment
Feminisms
Teacher training
Post-colonialism
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Esta comunicación se contextualiza en una serie de investigaciones llevadas a cabo en el marco de proyectos de cooperación al desarrollo en Mozambique y una Tesis doctoral. Tales proyectos tienen como objetivo común aproximarse al estado de la educación del país basándose en criterios de equidad y justicia social. Derivado del anterior proceso investigador se detectan diversos problemas educativos, son especialmente llamativos aquellos relacionados con la desigualdad de género y la educación. La finalidad de este artículo es repensar la educación y el desarrollo en clave de género bajo una mirada africanapostcolonial. En consonancia con esta finalidad se pretende: a) construir una perspectiva de género postcolonial y africana; b) incluir dicha perspectiva en las acciones de educación y desarrollo; c) plantear el empoderamiento feminista como estrategia educativa para el cambio social. La metodología responde a la habitual en investigaciones sociales, críticas y cualitativas, definida como etnografía crítica y feminista para la acción social. Este proceso comienza con el estudio del estado de la educación de las niñas en Mozambique –incluye análisis del profesorado y de las mujeres activistas de la sociedad civil-; continúa contrastando la educación de las niñas con la inclusión de un enfoque de género postcolonial y africano, previamente construido a partir del amplio estudio documental y bibliográfico. Por último, los resultados y conclusiones previstos responden a la construcción de una pedagogía feminista y transformadora que tenga en cuenta las lógicas postcoloniales y contra-hegemónicas. Aquí, la educación se impone como un importante recurso feminista para desmontar los imaginarios patriarcales normalizados en nuestras sociedades, y donde la formación del profesorado es una importante estrategia de acción.
 
This paper is based on different researches carried out in a development cooperation projects in Mozambique and in a PhD. Such projects have the same goal which is: to get to know the Mozambican education with a particular gender approach, that can be define as equality and social justice. These researches have as a result the knowledge about different educational needs, where we can highlight the gender inequality in the education. The main goal of this paper is to re-think the education and the development with a gender and postcolonial approach. Related with this goal, the main research ideas are: a) to build a postcolonial and African gender approach; b) to include this approach in the education and development practices; c) to make the women's empowerment as an educational strategy for social change. The study methodology can be defined as social, critic and qualitative research. This research, also, is defined as a feminist ethnography for social action, where the voices of the girls and women have an important role. In this research we have done some interviews with teachers and women activists of the civil society. At the end we have interrelated this process with the gender approach. To make this approach is so important the documentary and bibliography study. Finally, the research results can make a feminist and transformative pedagogy that would include the postcolonial knowledge. Here, education is thinking as an important feminist resource to fight against the patriarchal standards, where the teacher training is revealed as an important strategy for the equality.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/17490
Fuente
International Journal for 21st Century Education 2(1), 69-77 (2015)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/ij21ce/index
Collections
  • IJ21CE. Vol. 02 N. 01 (2015)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital