Valoración por los estudiantes de la licenciatura en psicopedagogía, de una experiencia innovadora basada en estrategias de aprendizaje colaborativo y el uso del Courselab
View/ Open
Author
Serrano Rodríguez, Rocío
Muñoz González, Juan Manuel
López Cobo, Isabel
Publisher
Universidad de SalamancaDate
2012Subject
TICAprendizaje cooperativo
Innovación
Courselab
Estrategias de aprendizaje
ICT
Collaborative learning
Innovation
Learning strategies
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
Resumen: Una sociedad en constante cambio tecnológico exige profesionales de la
enseñanza en formación continua. Entre las principales competencias docentes que debe
adquirir actualmente el profesorado, durante el proceso de formación inicial, podemos
destacar el uso educativo de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC)
y el trabajo en equipo. A través de esta experiencia de innovación centrada en el
desarrollo de una dinámica de trabajo fundamentada en el aprendizaje cooperativo y la
utilización del programa Courselab, se exigen al alumnado ciertas destrezas específicas
en el dominio tanto del PC en su conjunto como de Among the main teaching skills that teachers must currently acquire during process of
initial training, we emphasize the educational use of Information and Communication
Technologies (in Spanish its acronym is TIC) and teamwork. Through this innovation
experience focused on developing a workflow based on cooperative learning using
CourseLab application, specific student skills are required in PC use, navigation
through Internet and ability for teamwork and problem resolution. Definitely, we
pretend to complete training of future teachers in ICT environments, so they
could perform teaching / learning processes in order to match students interests and
motivations, and may contribute to improvement of school success. Results of this study
indicate that training teachers demand the use of similar tools to motivate themselves
and adapt to teaching and learning processes. We conclude with a positive
assessment of both experience and development of the subject.