• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Producción Científica
  • Artículos, capítulos, libros...UCO
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Los mapas conceptuales como recurso de interés para la formación inicial del profesorado de enseñanza secundaria: opiniones del alumnado de ciencias sociales y humanidades

Concept maps as a resource of interest for initial training of secondary school teachers: opinions of students in the area of social sciences and humanities

Thumbnail
View/Open
12313-20935-1-PB.pdf (995.3Kb)
Author
Pontes-Pedrajas, A.
Serrano Rodríguez, Rocío
Muñoz González, Juan Manuel
Publisher
Universidad Nacional de Educación a Distancia, Facultad de Educación
Date
2015
Subject
Formación inicial del profesorado
Innovación didáctica
Mapas conceptuales
Aprendizaje colaborativo
Preservice teacher education
Educational innovation
Concept mapping
Cooperative learning
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Este trabajo forma parte de un proyecto de innovación docente orientado a mejorar la formación inicial del profesorado de enseñanza secundaria, usando mapas conceptuales en actividades de representación del conocimiento y de comunicación en el aula. En este estudio se exponen los resultados de un cuestionario diseñado para conocer las ideas de los futuros profesores en formación sobre el proceso de aprendizaje realizado en el aula y las ventajas que aportan los mapas conceptuales elaborados con recursos informáticos para la educación y la formación docente. Durante dos cursos consecutivos se han recogido las opiniones de un conjunto de 107 alumnos y alumnas de una asignatura del máster de formación del profesorado de secundaria, del área de ciencias sociales y humanas, los cuales han valorado positivamente el proceso de aprendizaje, las aplicaciones educativas de los mapas conceptuales y, sobre todo, han mostrado un elevado grado de satisfacción al aprender a utilizar la herramienta Cmap Tools.
 
This study is part of a teaching innovation project aimed at improving the initial training of secondary school teachers, using concept maps in activities of knowledge representation and communication in the classroom. The study presents the results of a test designed to investigate the ideas of future teachers on the process of learning done in the classroom and the advantages of concept maps made with computing resources for education and teacher training. Over two years we have collected the opinions of 107 students of the area of social sciences and humanities, in a subject of postgraduate studies of teacher training. After the experience these students appreciated the learning process and educational applications of concept maps and, above all, have shown a high level of satisfaction in learning to use the tool Cmap Tools.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/17723
Fuente
Educación XX1 18(1), 99-124 (2015)
Versión del Editor
http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.18.1.12313
Collections
  • DEduc-Artículos, capítulos...
  • Artículos, capítulos, libros...UCO

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital