• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 01, n. 02 (2018)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Matemáticas, educación y sociedad
  • MES. Vol. 01, n. 02 (2018)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Usos del software de geometría dinámica en la formación inicial de profesores de matemáticas

Uses of dynamic geometry software in preservice mathematics teachers

Thumbnail
View/Open
mes_1_2_2.pdf (309.8Kb)
Author
Iglesias, Martha
Ortiz, José
Publisher
UCOPress
Date
2018
Subject
Formación inicial de profesores
Software de geometría dinámica
Enseñanza y aprendizaje de la geometría
Pre service mathematics teacher
Dynamic geometry software
Teaching and learning geometry
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El objetivo de la investigación es describir los usos que le dan los futuros docentes de matemática al software de geometría dinámica. Es una investigación de campo en el paradigma cualitativo interpretativo, realizada mediante un estudio de caso, el cual estuvo focalizado en el análisis de las producciones de un grupo de trece futuros profesores de matemática, quienes participaron en un curso de resolución de problemas geométricos (16 semanas), como parte de su plan de formación docente en una universidad pública venezolana. Los instrumentos utilizados para la recolección de la información fueron: Archivos Cabri, informes de trabajo y grabaciones de audio y vídeo. Respecto al software, se encontró que los futuros profesores le dieron un uso técnico: empleo de las herramientas para seguir procedimientos, verificar conjeturas y mejorar apariencias; y, un uso heurístico: construcción, exploración, formulación de conjeturas y validación.
 
The objective of the research is to describe the uses that future teachers of mathematics give to the software of dynamic geometry. It is a field research in the qualitative interpretive paradigm, carried out through a case study, which was focused on the analysis of the productions of a group of thirteen future teachers of mathematics, who participated in a course of solving geometric problems (during 16 weeks), as part of their teacher training plan at a Venezuelan public university. The instruments used to collect the information were: Cabri files, work reports and audio and video recordings. Regarding the software, it was found that the future teachers gave it a technical use: use of the tools to follow procedures, verify conjectures and improve appearances; and, a heuristic use: construction, exploration, formulation of conjectures and validation.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/20237
Fuente
Matemáticas, Educación y Sociedad 1(2), 21-35 (2018)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/mes/
Collections
  • MES. Vol. 01, n. 02 (2018)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital