• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 10, n. 01 (2021)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 10, n. 01 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Booktubers: network reading, new literacies and didactic applications

Booktubers: lectura en red, nuevas literacidades y aplicaciones didácticas

Thumbnail
View/Open
Edmetic_10_4.pdf (834.3Kb)
Author
Paladines, Lenin V.
Aliagas, Cristina
Publisher
UCOPress
Date
2021
Subject
Booktubers
Comunidad en red
Educación literaria
YouTube
Networked community
Literary education
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
Se presenta una revisión sistemática de la literatura científica sobre la comunidad Booktuber (jóvenes lectores que comentan y reseñan libros en la plataforma YouTube) documentada a partir de 2009. El corpus consiste en 43 publicaciones, que se analizan desde dos categorías: a) aproximaciones al estudio de los Booktubers desde diferentes perspectivas disciplinares y metodologías de investigación, y b) aplicaciones didácticas que han surgido a partir de estas prácticas. El análisis muestra las fases de desarrollo de este ámbito de investigación, y cómo se ha ido estructurado alrededor de ciertos temas de interés, perspectivas y metodologías. Además, se reflexiona sobre la necesidad de profundizar en el análisis discursivo y la inclusión de la investigación participativa con los propios Booktubers para mejorar la comprensión del fenómeno y su aplicación didáctica dentro de las aulas.
 
This article presents a systematic review of the scientific literature related to the study of the Booktuber community (young readers who comment and review books on YouTube) documented since 2009. The corpus is composed of 43 publications, which are analyzed in two categories: a) approaches to the study of Booktubers from different disciplinary perspectives and research methodologies, and b) didactic applications that have emerged from these practices. The analysis shows the development phases of this field of research, and how it has been structured around certain topics of interest, perspectives and methodologies. In addition, we reflect on the need to deepen the discursive analysis and the inclusion of participatory research with the Booktubers themselves to improve the understanding of the phenomenon and its didactic application within the classrooms.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/24155
Fuente
Edmetic 10 (1), 58-72 (2021)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/index
Collections
  • Edmetic. Vol. 10, n. 01 (2021)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital