Booktubers: network reading, new literacies and didactic applications
Booktubers: lectura en red, nuevas literacidades y aplicaciones didácticas
View/ Open
Author
Paladines, Lenin V.
Aliagas, Cristina
Publisher
UCOPressDate
2021Subject
BooktubersComunidad en red
Educación literaria
YouTube
Networked community
Literary education
METS:
Mostrar el registro METSPREMIS:
Mostrar el registro PREMISMetadata
Show full item recordAbstract
Se presenta una revisión sistemática de la literatura científica sobre la comunidad Booktuber
(jóvenes lectores que comentan y reseñan libros en la plataforma YouTube) documentada a
partir de 2009. El corpus consiste en 43 publicaciones, que se analizan desde dos categorías: a)
aproximaciones al estudio de los Booktubers desde diferentes perspectivas disciplinares y
metodologías de investigación, y b) aplicaciones didácticas que han surgido a partir de estas
prácticas. El análisis muestra las fases de desarrollo de este ámbito de investigación, y cómo se
ha ido estructurado alrededor de ciertos temas de interés, perspectivas y metodologías.
Además, se reflexiona sobre la necesidad de profundizar en el análisis discursivo y la inclusión de
la investigación participativa con los propios Booktubers para mejorar la comprensión del
fenómeno y su aplicación didáctica dentro de las aulas. This article presents a systematic review of the scientific literature related to the study of the
Booktuber community (young readers who comment and review books on YouTube)
documented since 2009. The corpus is composed of 43 publications, which are analyzed in two
categories: a) approaches to the study of Booktubers from different disciplinary perspectives and
research methodologies, and b) didactic applications that have emerged from these practices.
The analysis shows the development phases of this field of research, and how it has been
structured around certain topics of interest, perspectives and methodologies. In addition, we
reflect on the need to deepen the discursive analysis and the inclusion of participatory research
with the Booktubers themselves to improve the understanding of the phenomenon and its
didactic application within the classrooms.