• español
    • English
  • English 
    • español
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 11, n. 02 (2022)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Revistas de la UCO
  • Edmetic: Revista de Educación Mediática y TIC
  • Edmetic. Vol. 11, n. 02 (2022)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Promoción del desarrollo de la comprensión lectora a través de un Ambiente Virtual de Aprendizaje (AVA) en el área de lengua castellana

Promote the development of reading comprehension through a virtual learning environment (VLE) in the Spanish language área

Thumbnail
View/Open
Edmetic_11_1.pdf (651.9Kb)
Author
Zapata Arias, Sandra Elena
Publisher
UCOPress
Date
2022
Subject
Lectura
Comprensión lectora
Ambientes Virtuales de Aprendizaje (AVA).
Reading
Reading Comprehension
Virtual Learning Environments (VLE)
METS:
Mostrar el registro METS
PREMIS:
Mostrar el registro PREMIS
Metadata
Show full item record
Abstract
El presente trabajo, es una propuesta que buscaba promover el desarrollo de la comprensión lectora a través de un Ambiente Virtual de Aprendizaje (AVA) en el área de lengua castellana en los estudiantes del grado décimo de la institución educativa Alberto Lebrún Múnera del municipio de Bello. Para ello, se partió del diagnóstico de las habilidades que tenían en comprensión lectora los estudiantes y partiendo de los resultados se implementó una unidad didáctica y para terminar se evaluaron los conocimientos adquiridos. La metodología se centró en la Investigación Acción Participativa (IAP), para la recolección de datos se utilizaron la observación participante, ejercicios de comprensión lectora y la evaluación. Se encuentra que en la actualidad el rol docente se debe ubicar en la comprensión de las nuevas formas de enseñar y aprender en un mundo digital y globalizado y que la incorporación de propuestas que sean llamativas para los estudiantes como el uso de la plataforma Edmodo se convierte en una herramienta metodológica de alto impacto para el área de lengua castellana, fortaleciendo los diferentes niveles de lectura y de pensamiento de la comprensión lectora a través de la narración y diferentes herramientas que estimularon en los estudiantes el interés y la motivación por aprender.
 
The intervention proposal sought to promote the development of reading comprehension through a Virtual Learning Environment (VLE) in the Spanish language area in the tenth grade students of the Educational institution Alberto Lebrún Múnera in the municipality of Bello. To do this, a diagnosis was made of the students reading comprehension skills and, based on the results, a didactic teaching unit was implemented; finally, the knowledge acquired was evaluated. Using the Participatory Action Research (PAR) methodology, data were obtained from reading comprehension exercises and evaluation. It can be said that the teaching role today must be located in the understanding of new ways of teaching and learning in a digital and globalized world, and that the incorporation of proposals that are attractive to students, such as the use of the Edmodo platform, becomes a high-impact methodological tool for the Spanish language area. With this project, the different reading and thinking levels of reading comprehension were strengthened by means of various tools that stimulated students interest and motivation to learn.
 
URI
http://hdl.handle.net/10396/24225
Fuente
Edmetic 11 (2), 1-12 (2022)
Versión del Editor
http://www.uco.es/ucopress/ojs/index.php/edmetic/index
Collections
  • Edmetic. Vol. 11, n. 02 (2022)

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

Statistics

View Usage Statistics

De Interés

Archivo Delegado/AutoarchivoAyudaPolíticas de Helvia

Compartir


DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
© Biblioteca Universidad de Córdoba
Biblioteca  UCODigital